Thor: Ragnarok
Udgivet 25. okt 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
“Ragnarok” er en god idé. For Thor er nu engang bedst langt væk fra Jorden. Ude i rummet er hans guddommelige kræfter mindre kraftige, Odinsønnen bliver paradoksalt nok mere menneskelig langt væk fra menneskene og de andre Avengers. Derfor er turen til Planet Hulk også den hidtil bedste “Thor”-film – og Marvel-galaksens sjoveste.
Fra åbningen ligner det ellers skabelonen fra “GOTG Vol. 2” – også med et familiefokus. Dødens gudinde er ramme-skurken, der truer heltenes Asgård. Start og slut er ikke for sjov, men dødelig alvor. For man kan som bekendt ikke dræbe Døden. Kun lære at acceptere den, måske udskyde den ved at flygte – en pointe, der udvikler “Ragnarok” til en voksen antitese til “The Avengers”, hvor byen, New York, skulle forsvares. Her handler det modsat ikke om byen, men om menneskene, der bor i den. De, der flygter, skal hjælpes af dem, der kan hjælpe. Marvel siger: Hej realpolitik, imens Cate Blanchetts dødsensfarlige skurk siger: ’Sad!'.
En tur, som MCU-debutanten Waititi pakker ind i Marvels hidtil bedst skrevne humor. Det nye stenmonster Korg ser farligt ud, men han er ganske fredelig, forsikrer han, hvis du da ikke er en saks… Den tørre morfar-joke afløses straks af en diskussion om, hvordan turen igennem det intergalaktiske ormehul kaldet Djævelens anus skal foregå. For ikke at tale om Matt Damons cameo, der med længder slår fornøjelsen ved David Hasselhoff i “Vol 2.”. Det er hulkende morsomt.
Så jeg savner ikke Thor på Jorden. Han er mest menneskelig og guddommeligt sjovest med sit eget Revengers-hold i en kamp imod Hulk og Døden. Det medmenneskelige overskud, som stråler ud af “Ragnarok” i alle 1980’ernes mest flippede farver, må dog gerne finde vej til Jorden… Og alle andre superduperfilm, der har for travlt med at smadre endnu en storby af glas og høje huse. Jeg kigger på dig, “Infinity War”!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet