Tilbage til Montauk
Udgivet 6. dec 2017 | Af: Maria Hegerlund | Set i biografen
Hvad betyder noget? Kun to ting ifølge Volker Schlöndorffs “Tilbage til Montauk”: Ikke at gøre noget – og fortryde det, og at gøre noget – og fortryde det. Den filosofiske påstand handler her om at opsøge ’the one that got away'. Og hvorvidt det er fair over for ægtefællen? Det er det selvfølgelig ikke, men jeg plejer at kunne tilgive det, hvis kærligheden mellem de elskende er til at føle som i “Before Sunset”. Jeg føler den bare virkelig ikke her mellem Stellan Skarsgårds Max og Nina Hoss’ Rebecca.
Det burde i det mindste være det vigtigste, hvis man skal tro på deres kærlighed. Det bliver så banalt og overskrevet, at jeg tvivler på, om jeg skal tro på det? Som da de står på den menneskeforladte, smukke strand, på ingen måde generet af efterårsvinden, og fortæller alt det vigtige, de føler nu, og har følt før. “Jeg er lykkelig nu. Lykkelig her. Lykkelig!” siger Skarsgård mere til sig selv end til Hoss sammen med et halvhjertet: “Jeg vil forlade min kone for dig.” De taler så meget om deres følelser. Men de føler ingenting. I hvert fald ikke for hinanden.
Max og Clara virker, som om de har levet et liv sammen grundet skuespillernes kemi. Med kærlige blik fra den ene, mens den anden snakker. De tager det roligt i hinandens selskab og snakker om deres forhold og problemer uden påtaget patos som hos Max og Rebecca, der bare siger Volker Schlöndorffs overskrevne replikker til hinanden. Det er ærgerligt, men det er et bevis på, at kemi ikke er noget, der kan konstrueres. Uanset skuespiltalent. Der er en grund til, at jeg hellere end gerne bruger timevis på at se på “Before”-parret spillet af Ethan Hawke og Julie Delpy gå gennem Wien og Paris’ gader og snakke om alt og intet. For jeg tror på, at de har en historie, fordi kemien i mellem dem ikke er til at skyde igennem.
“Tilbage til Montauk” har dybest set samme præmis som “Before Sunset”. Og er derfor oplagt at måle op mod Richard Linklaters lille snakke-mesterværk. Men hverken Schlöndorff, Skarsgård eller Hoss når i dette kærlighedsnostalgiske drama Linklater, Hawke og Delpy til sokkeholderne. For uanset hvad der vælges at gøres eller ikke at gøres i kærlighedens navn i “Tilbage til Montauk”, betyder det ikke særlig meget, når det ikke kan mærkes.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet