Veronikas to liv
Udgivet 28. jun 2017 | Af: paideia | Set i biografen
Efter ‘tre farver’-trilogien fortsætter Miracle Film deres repremierer af Krzysztof Kieslowskis film med “Veronikas to liv”. Kieslowski er en af mine personlige favoritter, så jeg glædede mig til at gense en film, som var et af mine første møder med ham – og med art cinema generelt. Desværre blev det en blandet oplevelse.
Da det er kort tid siden, jeg genså “Rød”, “Hvid” og “Blå” (men som udkom i årene efter “Veronikas to liv”), kan jeg ikke lade være med at sammenligne dem. Der bruges mange af de samme elementer: en kobling mellem det franske og det polske, en leg med identiteter, en billedside med flittig brug af forvrængninger, fokuseffekter og spejlinger samt et fokus på stemning frem for plot. Men i næsten alle tilfælde er det i ‘farve’-filmene gjort med en tand mere finesse og gennemslagskraft.
For den drives af stemninger og indtryk frem for plot. Desværre virker de utallige spejlinger og leg med dobbelthed trættende, fordi det er blevet kopieret til døde af langt mindre talentfulde filmskoleelever. De alt for lange sexscener føles påklistrede og ender næsten som en kliché; europæiske kunstfilm skal have smægtende sexscener med bare bryster og utallige close-ups af en kvindes skælvende læber. Og da dukkemageren til sidst producerer to identiske dukker, der ligner Véronique, bliver symbolikken altså for kluntet for mig.
Alligevel er “Veronikas to liv” på ingen måde en dårlig film. Zbigniew Preisners musik er igen en velsignelse, og Kieślowskis håndværk fornægter sig på ingen måde. Der er scener, som ville være grinagtige i de fleste andre instruktørers hænder, men som han kan forløse med ynde og følelsesmæssig gennemslagskraft. Men den lever altså ikke op til min erindring af den, og i skyggen af den efterfølgende trilogi kommer den mest til at virke som et forstudie: en tuschskitse, som mesteren nok bare skulle have malet ovenpå.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet