Victoria & Abdul
Udgivet 1. nov 2017 | Af: Maria Hegerlund | Set i biografen
Har du set “De urørlige”? Den franske komedie om, hvordan en mørk, fattig mand giver en gammel, sur aristokrat livsglæden tilbage. Den blev et kæmpe hit, så det har du nok. Det har instruktøren Stephen Frears i hvert fald. Han har lavet “Victoria & Abdul”, der ligesom “De urørlige” underholder med, hvordan en indisk, muslimsk mand giver en gammel, træt Dronning Victoria livsglæden tilbage. Og modsat Frears’ fremragende drama om en anden dronning i “The Queen” er den her omgang brit royale aldeles ufarlig. En rigtig fredagsfilm, der langt fra er urørlig.
Det er det spørgsmål, den utilfredse Mohammed klagende spørger i skibet på vej til England. Mohammed brokker sig. Han ved, det bliver koldt i England. De bliver nok syge. Mon de overlever? Det er Mohammed, der stiller spørgsmål og sætter spørgsmålstegn ved, hvordan det hele foregår. Er Britannia virkeligt skabt til at rule de andre fra Indien? Det er Mohammed, der er den bedste karakter. Han er skeptisk. Men det handler desværre ikke om ham. Det handler om Abdul, der siger, at det er en ære at stå til tjeneste. Han er bare det perfekte, glade menneske, der overmodigt deler ud af sine Forrest Gump-filosofier til den gamle regent: ’Livet er som et tæppe! Vi væver ind og ud for at finde et mønster'.
Det bliver kedeligt og forudsigeligt så snart Mohammed bogstaveligt talt bliver skubbet ud i kulden, hvor han må ligge og fryse til fordel for glanshistorien om, hvordan Abdul lærer Victoria muslimsk visdom og urdu. Mohammed var min film, imens Abdul og Victoria fortsætter alene sammen som to overmennesker. Victoria er dronning, hvilket som hun selv siger, gør hende til den mindst relaterbare person i verden. Abdul er en jubelidiot, som ikke flytter sig en meter. Han er perfekt. En tom, smilende skal, der kun skal og må være et godt eksempel. Han er mere urelaterbar end dronningen af England.
Derfor er Victoria og Abdul alt for urørlige. Den sunde skepsis og oprigtigt sjove satire forsvinder med Mohammed efter en solid første halve time. Tilbage er kun en ærkebritisk “De urørlige”-efterligning lige så syntetisk og sukkersød som din skål med fredagsslik.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet