Vinterbrødre
Udgivet 6. dec 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Der findes eksempler på film, der giver en følelse af at være der selv. I tilfældet “Vinterbrødre” er det mere, som om den fugtige kulde siver ud i salen og lægger sig klamt om kroppen. Fortællingen om de to minearbejder-brødre spreder sig som en snigende forkølelse og hverken overforklarer eller inviterer indenfor. I varmen. Hlynur Pàlmason foregiver ikke at have lavet andet end surreel fiktion, og han er også virkelig god til det. “Vinterbrødre” er konsekvent skåret minimalisme og samtidig et af de mest visuelt slående danske værker længe set. Måske er det decembers skyld, men kulden sidder stadig i mig.
Han er lidt for mærkelig, og det er ikke et godt træk på et sted, der selv om det på afstand faktisk virker både underligt og fremmed, er drevet af et trykkende krav om at være som andre. En slags fællesskabsfascisme, der bliver helt konkret, når pandelamperne vender sig mod én og lyser truende i mørket. Klaustrofobien er påtrængende hele tiden, både i minens utrolige buldrende larm og i række efter række af mænd i ens blå kedeldragter. Man forstår godt Emils problemer med at rette ind, men hans sprællen er kantet og øretæveindbydende. Han overdriver den grove arbejderlingo og laver nærmest parodisk maskuline pikmåleroptrin. Den eneste tråd til anerkendelse og respekt er hans grumsede hjemmebrænd, men ikke overraskende er opskriften på den også opskriften på en katastrofe.
“Vinterbrødre” er fuld af små knæk og afledninger. Det giver jo egentlig god mening, at kampen for at være anderledes ikke er fortalt i en harmonisk flydende strøm. Det er ikke bare dannelsesroman på film, men også en hakkende, visuel trykhammer, forvirrende og farlig som livet selv. Jeg føler mig i hvert fald både lidt skubbet og lidt truet. Ud over det danske sprog er der ikke nogen steds- eller tidsangivelser, man kan støtte sig til. Elliott Crosset Hove er hyper-velspillende, uanset om vi taler drøm eller ‘virkelighed’, og jeg får sværere og sværere ved at se, hvor grænsen går. Eneste mulighed, og den er mærkeligt tillokkende, er at gå helhjertet med ind i det sugende dyb.
Midt i al den kunstneriske afsøgning af grænser er “Vinterbrødre” også dejligt simpel. Det handler om to brødre, og der er rigtig meget vinter. Så ulækkert, isnende koldt, at de næste par sjappede måneder vil virke som milde sommerpust til sammenligning. Bed til, at en af årets bedste danske film bliver sat op i en ‘voksenbiograf’, hvor man må tage urtete med ind i salen. Lidt medbragt varme er næsten påkrævet og gløgg ville være et mudret skridt for langt fra Pàlmasons stikkende blå flamme af en fortælling.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet