Længde75 min

GenreAnimation, Familie

I biografen01/02/2018

Vitello

2 6
Ole Lund Vitellothaler skynder sig meget langsomt

Hasse og Max har en far. William har en far. Vitello har ingen. Faren er en sjuft, siger mor. Vitello vil dog gerne have en far alligevel. Men han vil også have slik. Han vil være bagvendt. Han vil lege zombie og monster. Vitello vil rigtig mange ting. Han vil for mange ting.

Vitellos mange idéer og påfund er nok bedre i bogform. Der er én, hvor han får en klam kæreste. Der er én, hvor han vil have en far. Der er én, hvor han ridser en bil. Korte og kontante. Det laver man så til én film, hvor ankeret skal være historien om den manglende far. Det giver ingen mening? Hvorfor i alverden har man taget mange historier og gjort det til én film? Hvorfor i alverden laver man det ikke til børnetime? Det havde nok fungeret bedre. Bedst som jeg tror, at vi er tilbage til et fokus, så vil Vitello igen-igen lave noget nyt. Det er ren tornado via Vitello.

Det er ærgerligt. For stilmæssigt er den ret spændende. Det er lidt ligesom Ole Lund Kirkegaard. Grimme tegninger af grimme mennesker. Charmerende. Jeg venter bare på, at der er en, der udbryder: ’Kaster du også med ævler?!' Men der kastes skam også guldkorn efter mit voksne jeg. Mor står og ryger i køkkenet og forklarer forskellen på at ryge og spise slik. Sådan gør de voksne. De ryger og drikker. Det er Wulffmorgenthaler henvendt børn. Grimt, men på den gode måde.

Ikke kun billedsiden er skraldet helt ned til det nødvendige. Det er resten også. Der er næsten ingen musik. Ingen Disney-hits, der skal drive mor og far til vanvid. Ingen vilde actionsekvenser med bulder og brag og klipning, der ville gøre Michael Bay misundelig. Vitello kører baglæns på sin cykel. I fuld fart. Kun til lyden af det, der lyder som en ringetone fra 3. Det er roligt. Langsomt. Det er modigt. Men en god idé? Det er det ikke.

Det er utroligt, at Vitello ikke får en idé om at lege snegl. For det er, hvad jeg tror, at “Vitello” vil lege. Til trods for Vitellos utallige idéer og sidespring, så føles hans 75 minutters påfund som timer. Tiden snegler sig af sted, så alle kan følge med. De skal kunne bruge deres fantasi. Ikke forstyrres af musik og klipning. Fint nok til Fjernsyn for dig på 15-20 minutter. Men ikke som en spillefilm. Det er som at binge-watche børnetime. “Vitello” ville være en god serie. Ligesom bøgerne. Ikke som film.

Vitello vil bare gerne have en far. Det vil jeg også… Altså, have fokus på en far til Vitello. Det er et ret fint tema at behandle i en børnefilm. Men ak, det manglende fokus. Hvor ville jeg dog ønske, at “Vitello” havde været en serie. Så havde jeg kunne lide den. Så havde Vitello have haft tid til at få en far, spise slik, være bagvendt og lege zombie og monster. Så havde han kunne skynde sig meget langsomt.

Vitello bor med Mor i et rækkehus ved Ringvejen. På en måde er det okay at være ham. Han får masser af spaghetti med smør og riveost. Han har sine irriterende venner, Max og Hasse. Han er osse ven med møgungen William. Men på en måde er det ikke helt okay. Vitello har nemlig ikke nogen far. Eller det har han selvfølgelig, han kender ham bare ikke. Og Mor er ikke til meget hjælp, hun siger Vitellos far er en sjuft og så ikke mere snak om ham. Men det finder Vitello sig ikke i, så han går da bare på jagt efter en far…