VOLD – I kærlighedens navn
Udgivet 31. okt 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Ikke alle overgreb kan ordnes med et hashtag. Bare spørg kvinderne i Christina Rosendahls “Vold – I kærlighedens navn”. Her blev flugten nøjsomt planlagt den aften, han var væk. Telefonnummeret blev skiftet, politiet kontaktet og så af sted med børnene på flugt til sikkerhed i Danners krisecenter. Det er ægte mod. Det mod har Christina Rosendahl forvandlet til et idealistisk, men også lige vel Temalørdag-pænt portræt af Dannerhuset i det indre København.
Det skyldes ikke mindst Rosendahls skrabede ‘fluen på væggen’-strategi, hvor hun deltager i samtaler imellem Dannerhusets rådgivende ildsjæle og så de overgrebsramte kvinder på flugt. Kameraet er primært rettet væk fra offeret med fokus på rådgiveren, der lytter på endnu en historie om vold. Men det handler egentlig ikke om hverken offer eller rådgiver, men derimod huset Danner. Som en pendant til “Ekstra Bladet uden for citat”, hvor en trængt avisbranche kunne spejles i de daglige rutiner på Poul Madsens formiddagsblad. Jeg savner perspektivet i de daglige rutiner inde i Dannerhuset.
For jeg ved efterhånden godt, hvad Rosendahl mener og brænder for. Hun er en kvindekæmpende idealist. Men jeg savner stadig svar på, hvad en Christina Rosendahl-film er for en størrelse. Hendes film er lige så anonyme som Malenes Powerpoint-præsentation. De indeholder vigtige og godhjertede oplysninger, men er også lige så kedelige som det interview, der helt sikkert venter med Krause-Kjær.
Jeg behøver ikke en biograffilm for at svare på, om jeg er imod vold mod kvinder. Jeg kan endda nemt oprette et hashtag for at bevise det. Derimod behøver jeg snart en biograffilm, der gør det klart, at Christina Rosendahl ikke bare er søster til hende der fra Swan Lee. At hun er en, der ikke nøjes med vigtige film, men også laver rigtigt gode film. Det er sagt i kærlighedens navn.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet