Water for Elephants
Udgivet 4. maj 2011 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Åh, Robert Pattinson! Med dine store, blide øjne, viltre hår og skæve James Dean-smil. Og skægstubbene ej at forglemme. Suk og hviiin! Men hov, hvor er vampyrerne, de skjorteløse varulvedrenge og Kristen Stewart blevet af? Ja, teenageidolet, der kan få pigehjerter til at smelte på kommando, træder ud af “Twilight”-skyggen og forsøger sig med en rigtig voksenrolle i det romantiske periodemelodrama “Water for Elephants”. Og resultatet er næsten hæderligt. Mange teenagepiger vil med garanti labbe det i sig med største fornøjelse, mens det mere modne publikum vil ryste på hovedet af den åbenbare naivitet. Og Pattinsons kedelige surmuleri.
Der er overraskende lidt spektakulært over denne rendyrkede cirkusfilm tilsat romantik i afmålte doser. Faktisk tangerer den det kedelige i løbet af sin lidt over to timer lange spilletid. En løbsk, halvgammel elefant, en brølende løve uden tænder og ikke mindst en herligt manieret Christoph Waltz holder pulsen lige over hvilestadiet, mens den mildest talt lunkne affære mellem den evigt surmulende Pattinson og Reese Witherspoons yndige Marlena desværre trækker nedad i det samlede regnskab. Man tror slet og ret ikke på den gensidige tiltrækning mellem de to smukke mennesker over en dørtærskel.
Depressionen og det omrejsende cirkusliv i 1930’erne USA var hårdt. Men set gennem Francis Lawrences glansbilledeoptik synes begge dele foruroligende hyggelige. Hos Benzini Brothers er alle joviale og bonkammerater. Her er der ingen freaks eller udstødte – en virkelighed langt, langt væk fra, hvad Tod Browning vovede at præsentere biografgængere for i mesterværket “Freaks” fra 1932. Her var der både jaloux dværge, en iskold femme fatale og virkelige artister med fysiske deformiteter af mere eller mindre ekstrem grad. Bevares, “Water for Elephants” har da også en enkelt dværg med på repertoiret. Og han er sørme også en dyreven som den gode Jacob.
“Water for Elephants” udfolder sig lige så gumpetungt som elefanten Rosie i manegen. Slutningen står så godt som mejslet i sten fra første indstilling, så de to timer, man skal trækkes igennem for at nå til den eneste mulige (og meget kedelige) konklusion, synes uendeligt lange. Ros skal gamle Hal Holbrook i rollen som den ældre Jacob dog have. Hans præstation som aldrende rammefortæller virker ægte og hæver melodramaet op på et hæderligt niveau.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet