Weekend
Udgivet 26. jul 2012 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
I Gregg Arakis kultfilm “Totally F***ed Up” fra 1993 bliver nogle homoseksuelle fyre interviewet om deres forhold til deres egen seksualitet. De har forskellige holdninger, men én ting er de alle enige om: Myten om, at de fleste homoseksuelle er overdramatiske og kun lytter til diskomusik, er helt forkert, og hvis netop den diskoglade klike bliver overeksponeret, bliver den mere almindelige – og største – gruppe helt overset.
Lyder det kedeligt? Det er det ikke, og det er bestemt heller ikke en film, der udelukkende henvender sig til et homoseksuelt publikum. Den handler ikke (udelukkende) om seksualitet, men er heller ikke et typisk romantisk drama. “Weekend” er derimod en noget nær magisk oplevelse, hvor magien ligger i de små øjeblikke. I stilheden. I pauserne, når Russell ikke tør kysse Glen foran sine naboer, og mens de begge prøver at finde ud af, hvem den anden egentlig er. Først ved at stille de sædvanlige spørgsmål (”kan du lide dit job?” spørger Glen nonchalant under deres første gåtur sammen) og så ved bare at tage del i lidt smalltalk i køkkenet, mens der brygges kaffe. De er de små ting, der opbygger og skaber ethvert forhold, og det er lige præcis dét, Andrew Haigh forstår og fornemt formidler på film.
Ja, på en nærmest fortryllende og forførende vis har Haigh formået at indgyde den samme berusende følelse i kroppen, når man ser hans film, som når man rammes af forelskelsens første fase. Det er helt utroligt, at han har begået sådan en bedrift med sin debutfilm. Hvordan han har gjort det, kan denne kritiker ikke helt forklare. Men godt, dét er det. For ikke at sige ganske smukt på den diskrete måde.
“Weekend” kan vel bedst beskrives som en troværdig kærlighedshistorie tilsat en omgang poetisk realisme. Men vil den kunne nå ud til et bredt publikum? I en scene sidder Glen og Russell og taler om heteroseksuelles fremtidige holdning til Glens kunstprojekt, der i høj grad afspejler “Weekend”. De heteroseksuelle vil ikke have lyst til at se sådan noget, siger Glen om sit projekt: ”De vil gerne se voldtægt og massemord, men de sætter grænsen ved homosex.” Kun en meget uopmærksom seer vil ikke fange dette vink med en vognstang til den igangværende film, og man frygter, at iagttagelsen ender med at blive påvist. “Weekend” vil formentlig ikke have den store succes hos et heteroseksuelt publikum, selvom den i dén grad burde have det. Det her er nemlig ikke “bare” en film om nogle fyre, der forelsker sig i hinanden. Det er en fremragende film om den menneskelige skrøbelighed, vi alle føler, når vi skal nærme os en fremmed, som vi så gerne vil være mere for.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet