Wonder
Udgivet 3. jan 2018 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Skal man tro mit helt gennemsnitlige SoMe-feed, er alle børn et lille mirakel, der aldrig er besværlige eller larmer bortset fra 4-5 gange om natten. Men på film er det ligesom ikke nok at lade børn være ‘børn’. Her skal de været noget ganske særligt. Ofte noget med menneskehedens sidste håb forudsagt i en oldgammel profeti. Eller, som i “Wonder”, forbandet med så svære fysiske eller psykiske udfordringer at mødet med skolesystemet bliver lige så grumt som det med mørkets fyrste. Fælles for dem alle er imidlertid kernen af prisværdige, men verdensfjerne mantraer – livet er det mest magiske af alle eventyr, kærligheden sejrer altid til sidst, Julia Roberts er århundredets mor…
Følelser og fordomme er noget svært, filtret stads. Måske derfor skifter filmen, som bogen før den, synsvinkler. Det fungerer bedst første gang, hvor Augusts søster har sine egne problemer, mest gennemgående at hun er ‘almindelig’ og ikke behøver hjælp. Der er optræk til en fin diskussion af livet som opofrende og på sin vis selvudslettende familie, men det bliver hurtigt parkeret. August er igen blevet mobbet. “wonder” gør sig skyldig i dét, den klandrer Julia Roberts og Owen Wilsons forældre for. Nemlig at vende tilbage til det anderledes barn hele tiden. Måske er det derfor helt med vilje, at instruktør Stephen Chbosky ruller søsteren ind i en high-fame-creative-academy-school-intrige af den mest generiske slags.
Og så er det også Stephen Chboskys skyld, for der er så meget andet, vi lige skal have med i farten. Flettefilm var på mode i slutningen af 90’erne som kække demonstrationer af de sture instruktørers fortællemæssige overskud. Med “Wonder” har vi fået roulade-filmen, gentagelse på gentagelse af sukkersøde scener smurt med flommet moralprædiken og rullet ind i tomme karakterkalorier. Augusts klasselærer har opgivet sit job på Wall Street for at skrive Gajolpakke-citater på børnenes tavle. Kemilæreren stiller to spørgsmål og går igen. Mandy Patinkin fnyser selvretfærdig som skoleinspektør, men skal have det ind med skeer, at klassekammeraten Julian er en mobbende møgunge. Gav modetøjet og de rige, usympatiske forældre ikke hints nok? Han har åbenbart set for få film om amerikanske skoler.
Det er svært at sluge en historie, der skal indkapsle ‘rigtige’ mennesker, men som ender med at virke fjernere fra virkeligheden end laserkanoner, trolde og mutantakademier med inklusionspolitik. Miraklet udebliver i “Wonder”, selvfølgelig ikke for den ukuelige lille dreng, men for mig.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet