Young Victoria
Udgivet 3. jun 2009 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Kongelige er en sær anakronisme i vores nærværende nutid. Engang regerede de stater og befolkninger enevældigt, men det satte revolutioner, demokratiseringer og påskekriser en stopper for i en tid for længe siden. Nu til dags er forholdet ganske anderledes. Nu agerer befolkningerne dukkeførere for de stakkels prinser og prinsesser, hvis største bekymring i dag må være ærter i sengen. Nu vil vi endog også have ligestilling i det danske kongehus – et sært krav til en institution, der netop glimrer ved sin særstilling i forhold til det øvrige samfund, men sådan er der så meget. Instruktør Jean-Marc Vallée og hans hof giver os nu muligheden for at opleve tiden, hvor de royales magt falmede til fordel for et spirende demokrati. Det sker i biografsædets visuelle tidsmaskine, hvor historien om Storbritanniens Dronning Victorias unge år udspiller sig i “Young Victoria”.
“Young Victoria” er et udstyrsstykke af den brogede slags. Filmen holder hele vejen igennem et overraskende kækt tempo, hvor en besnærende opfindsom klipning og brug af fokusskift fastholder et forholdsvist stramt narrativ i en historie med et nærmest uoverskueligt persongalleri spredt udover de ellers beskedne 106 minutter. Det visuelle indtryk er altså gedigent godkendt, samtidig med at der heller ikke kan sættes mange fingre på skuespillet anført af den henrivende stædige Emily Blunt i rollen som den unge monark.
Filmen virker i det hele taget ganske umotiveret og uforløst, hvor der holdes et uforklarligt stramt fokus på det strategiske spil om dronningens tillid, hvilket understreges af en ulidelig skakmetafor. Flere gange minder filmen mest af alt om et dumt reality-program, hvor ivrige deltagere kæmper om ikke at blive stemt hjem og derfor spiller spillet efter bedste evne, hvorfor vedkommende substans ofres til fordel for trivielt spilfægteri. Filmens afslutning bidrager til det brogede indtryk, hvor den bliver forvandlet til en kandiseret kærlighedshistorie, hvilket blot understøtter smagen af fersk taffel.
Historien om den unge dronning er nydeligt iscenesat og rent visuelt velfungerende. Ambitionen for denne film synes imidlertid at stoppe her – hvad vil den os? At byde ind med, at de kongelige er befolkningens ven, og at demokratiets repræsentanter er dets modstandere virker stift tilbageskuende, og som et budskab der hører til før Dronning Victorias tid. Spillet om Victorias gunst er endvidere forudsigeligt og travende trivielt, hvorfor denne film må sættes skakmat.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet