Af: chandler75 | Udgivet: 2011-02-07

Sequels har i mange år været populære i Hollywood – ved at satse på en allerede etableret filmsucces kan filmselskaberne være rimelig sikre på at få et hit på hånden.

Selvom det kan være en stor fornøjelse atter at stifte bekendtskab med heltene fra den første blockbuster på det store lærred (“Star Wars: Episode V – Imperiet slår igen”, “Indiana Jones og det sidste korstog”), er det dog ikke altid, at Hollywood selv kan finde ud af at stoppe, mens legen er god (“Star Wars: Episode I – Den usynlige fjende”, “Indiana Jones og krystalkraniets kongerige”).

2011 byder på et hav af sequels, og du kan her få et overblik over de største af dem:




Transformers: Dark of the Moon

Selvom mange – herunder Michael Bay og Shia LaBeouf – mente, at “Transformers: De faldnes hævn” var en være omgang robot-rod, så formåede filmen alligevel at transformere sig om til en gedigen boxoffice-succes og den 4. mest omsættende film i 2009. Derfor er det måske ikke overraskende, at Bay indvilligede i at lave en 3’er, som ifølge instruktøren vil blive mere seriøs i forhold til forgængeren. Premiere 30. juni.

Se den første trailer til “Transformers: Dark of the Moon”.


Harry Potter og dødsregalierne: Del II

Angiveligt sidste kapitel i franchisen, der startede for 11 år siden og har omsat for indtil videre 6,3 mia. dollars. Daniel Radcliffe, Emma Watson og alle de andre Potter-kendinge takker af i biograferne til sommer. Premiere 15. juli.

Se også: Første billede fra “Harry Potter og dødsregalierne: Del II”.


Biler 2
John Lasseter er tilbage i førersædet som instruktør af denne opfølger til den oktanfyldte “Biler” fra 2006. I filmen, der vises i Disney Digital 3D og IMAX 3D i udvalgte biografer, står gaderaceren Lynet McQueen og hans bedste ven, kranbilen Bumle, over for nye spændende udfordringer, da de rejser udenlands for at deltage det første Verdens Grand Prix nogensinde, hvor det skal afgøres, hvem der er verdens hurtigste bil. Premiere 4. august.

Se den første længere trailer til “Biler 2″.


The Hangover 2

Den første film, der blev en stor succes og den bedst sælgende komedie på dvd nogensinde, kom på dansk til at hedde “Tømmermænd i Vegas”, men det ser ud til, at 2’eren får lov til at bibeholde sin originaltitel. Filmen har allerede nydt godt af en del foromtale, idet det skabte kontroverser, da Mel Gibson først fik en cameo-rolle i filmen, men derefter blev droppet fra projektet efter pres fra skuespillerne. Premiere 26. maj.

Se også: Mel Gibson føler sig forurettet over “The Hangover 2″.


Scream 4
Ghostface vender atter tilbage for at slagte skrigende teenagere i den nyeste film i franchise, hvor Sidney Prescott (Neve Campbell) vender tilbage til hjembyen, hvilket fører til en ny omgang blodudgydelser. Også Courteney Cox Arquette, David Arquette, Hayden Panettiere, Anna Paquin og Kristen Bell er at finde på rollelisten. Premiere: 14. april.

Se et galleri med billeder fra “Scream 4″.


Kung Fu Panda 2

Den kung-fu-glade panda Po vender tilbage på det store lærred og får atter stemme af Jack Black. I den første film lagde Rune Klan stemme til Po i den danske version af filmen – hvilket han ifølge Filmz’ biografanmelder Søren Ildved slap ”bemærkelsesværdigt godt fra”, men det vides endnu ikke, om Klan vender tilbage. Premiere 17. juni.

Se teaser-traileren til “Kung Fu Panda 2″.


Pirates of the Caribbean: I ukendt farvand
Jack Sparrow (Johnny Depp) er tilbage i 4. kapitel af den skumsprøjtende eventyr-franchise, hvor han denne gang får følgeskab af kvinden Angelica (Penelope Cruz). Også Geoffrey Rush og Ian MacShane medvirker i filmen. Premiere 19. maj.

Se den første trailer til “Pirates of the Caribbean: I ukendt farvand”.


Johnny English Reborn

Rowan Atkinson er efter otte år tilbage som Storbritanniens mest uortodokse agent, der igen må i aktion for at stoppe et anslag mod verdensfreden. Atkinson får i filmen bl.a. følgeskab af Rosamund Pike og Gillian Anderson. Premiere 13. oktober.


The Twilight Saga: Breaking Dawn
Snart er det atter tid til at sætte tænderne i en ny omgang emo-kærligheds/blodhungrende-teenage-længsel i den nye film i “Twilight”-serien, der efter sigende vil indeholde mere sex end de forrige film i serien – ikke at det siger meget… Bill Condon står bag kameraet, og Kristen Stewart og Robert Pattinson vender tilbage i hovedrollerne. Dansk premieredato ukendt.

Se også: Masser af sex i “The Twilight Saga: Breaking Dawn”.


Sherlock Holmes 2

Sherlock Holmes i Robert Downey Jr.’s skikkelse skal denne gang op imod ærkefjenden Professor Moriarty, der spilles af Jared Harris, kendt fra en af nyere tids bedste tv-serier, “Mad Men”. Holmes får følgeskab af Dr. Watson (Jude Law) og en fransk sigøjnerkvinde (Noomi Rapace). Dansk premieredato ukendt.

Se også: Første kig på “Sherlock Holmes 2″.



Fast Five

Femte film i den populære “The Fast and the Furious”-serie, hvor Vin Diesel og Paul Walker vender tilbage og er på flugt fra loven med nogle ræserdrevne lovhåndhævere i tæt forfølgelse. Premiere 5. maj.

Se også: Først på Filmz: Nye billeder fra “Fast Five”.


Paranormal Activity 3

Den første “Paranormal Activity” blev lavet for kun 15.000 dollars, men endte med at omsætte for næsten 200 mio. dollars på verdensplan. Til manges overraskelse blev 2’eren et næsten ligeså stort hit, og en ny gyser-franchise var dermed født. Det er endnu uvist, hvad 3’eren vil omhandle, men det vil nok ikke være helt forkert at gætte på, at vi atter vil høre knirkende gulvbrædder og se hårrejsende videooptagelser. Dansk premieredato ukendt.

Læs Filmz’ biografanmeldelse af “Paranormal Activity 2″.



Final Destination 5

Final Destination 4”, der egentlig efter planen skulle have været sidste film i franchisen, endte overraskende med at omsætte for 182 mio. dollars, så filmselskabet valgte at udsætte den endelige destination lidt endnu… Instruktøren Steven Quale, der var second unit-instruktør på “Avatar”, står bag kameraet på dette femte kapitel, hvor en række teenagere atter skal forsøge at undslippe manden med leen.

Læs Filmz’ Blu-ray-anmeldelse af “Final Destination 4″.


Mission: Impossible – Ghost Protocol

Tom Cruise er tilbage som Ethan Hunt, og han får denne gang følgeskab af Jeremy Renner, der er blevet udset til at videreføre filmserien efter Cruise. Desuden medvirker Ving Rhames, Simon Pegg og Michael Nyqvist i filmen, der produceres af J.J. Abrams. Premiere 25. december.

Se også: Filmz TV: Tom Cruise – Hollywoods Top Gun.


Hvilke sequels ser du mest frem til? Klik på “Deltag i debatten” nedenfor for at diskutere artiklen i forummet.

Gravatar

#51 BN 13 år siden

Antlion (49) skrev:
De (første) får også 4/6. Det er klassisk top-underholdning. :)


Det er interessant, at du betegner nogle film, som du kun giver 4/6, som top-underholdning. Dér bruger vi nok 6-skalaen forskelligt, du og jeg, for i min bog er top-film lig med de allerbedste film, altså dem jeg også giver top-karakterer, d.v.s. 5/6 eller 6/6.

JEG bruger 6-skalaen sådan her:

1/2 - Elendig
2/6 - Dårlig, men med få lyspunkter
3/6 - middelmådig eller okay, for mange mislyde til at være vellykket
4/6 - ganske god, men ikke helt fri for svagheder/irritationsmomenter
5/6 - virkelig god, men mangler lige det der udefinérlige
6/6 - helt fantastisk, måske endda et mesterværk

Hvad med DIG?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#52 Babo Rises 13 år siden

#49

Nå okay. Det var også mere for at se de film-titler du har set igennem tiden. Har da fulgt lidt med i din top 150.

Antlion (49) skrev:
Har du set Kurosawas "Yojimbo"?


Desværre. Heller ikke De Syv Samuraier, mener jeg ihvertfald ikke, eller stødte jeg engang tilfældigt på den, på tv? Men min gode filmven har dem, og dem vil jeg helt sikkert tjekke ud. Oldboy og Woo's gamle film er dog nogle jeg har set, fra ikke USA. A Bittersweet Life var også okay.
Gravatar

#53 Antlion 13 år siden

#51:

Top-underholdning oversættes ikke til top-film i min bog. Det er absurd at give en opskrift på en god film, men for at virke som fuldkomment værk, skal den vække andre ting i mig, om det følelsesmæssigt, intellektuelt eller noget tredje er underordnet. I "Indiana Jones" og "Star Wars" findes der netop mange irritationsmomenter og banaliteter, og de bæres udelukkende af deres underholdningsværdi.

Flere af mine yndlingsfim er ikke just underholdende i ordets basale forstand, men de bæres af andre faktorer, der "fuldender" værket. De førnævnte blockbusters "fuldendes" ikke, men på et underholdende plan er de toppen af poppen.

#52:

Jeg nævner netop "Yojimbo", fordi det er en af Kurosawas mere tilgængelige film, og en af hans bedste for den sags skyld. Det vil være en god "action-fyldt" introduktion, i modsætning til "De syv samuraier", der muligvis kan føles tung. :)
Gravatar

#54 BN 13 år siden

Antlion (53) skrev:
#51:

Top-underholdning oversættes ikke til top-film i min bog. Det er absurd at give en opskrift på en god film, men for at virke som fuldkomment værk, skal den vække andre ting i mig, om det følelsesmæssigt, intellektuelt eller noget tredje er underordnet. I "Indiana Jones" og "Star Wars" findes der netop mange irritationsmomenter og banaliteter, og de bæres udelukkende af deres underholdningsværdi.

Flere af mine yndlingsfim er ikke just underholdende i ordets basale forstand, men de bæres af andre faktorer, der "fuldender" værket. De førnævnte blockbusters "fuldendes" ikke, men på et underholdende plan er de toppen af poppen.



Okay. Jamen, så forstår jeg meget bedre dine kriterier og din karaktergivning.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#55 Babo Rises 13 år siden

Antlion (53) skrev:
Jeg nævner netop "Yojimbo", fordi det er en af Kurosawas mere tilgængelige film, og en af hans bedste for den sags skyld. Det vil være en god "action-fyldt" introduktion, i modsætning til "De syv samuraier", der muligvis kan føles tung. :)


Yes.. skal få dem set.
Gravatar

#56 Skeloboy 13 år siden

Det er fandeme nogen lortefilm, der er på den liste! BASTA!

Skriv ny kommentar: