MGM dræber James Bond?

MGM’s financielle krise får nu tilsyneladende et af sine første ofre, og et af de største – James Bond.

Krisen kradser så meget i filmselskabet, at der ikke er budget til den nye “Bond”-film, den 23. i rækken.

Se også: Favorit til at være den nye James Bond: Sam Worthington.

MGM skulle være i hænderne på kreditorerne, og der ledes efter en køber, men indtil da er “James Bond 23” altså skrinlagt. Filmen skulle ellers have set dagens lys i 2011/2012 med Sam Mendes bag kameraet.

De to seneste film i franchisen, “Quantum of Solace” og “Casino Royal”, har tilsammen omsat for over 1 mia. dollars på verdensplan.

Se også: Jesper Christensen om sine James Bond-film: Noget rigtigt lort.



Vis kommentarer (56)
Gravatar

#41 BN 13 år siden

tvit (40) skrev:
Bond døde i mine øjne med de to sidste, ligegyldige actionfilm skal man da lede længe efter, så jeg kan sgu ikke hidse mig op over det


Nu ved jeg ikke, hvornår James Bond-franchisen har bestået af andet end "ligegyldige actionfilm", men det kommer jo lidt an på, hvad du mener med "ligegyldig". Det har jo aldrig været andet eller mere end action-film .... hvilket også kan være godt nok engang imellem. ;-)



http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#42 Jb-film 13 år siden

Jeg mener da bestemt at nogle af James Bond-filmene er mere end bare action - den noget oversete "I Hendes Majestæts hemmelige tjeneste" er bare et eksempel.

James Bond-filmene repræsenterer en actionfilm stil, som måske er bedre end de nutidige actionfilm.

Mangler vi ikke Barry Nelson og hans fortolkning af James Bond på DVD eller Blu-ray:
http://da.wikipedia.org/wiki/Barry_Nelson
Gravatar

#43 filmz-Claudius 13 år siden

BN (39) skrev:
Plottet var yderst velfungerende og lå i logisk, direkte forlængelse af slutningen på 'Casino Royale'.


Og som udgangspunkt er det helt fint, men hvad bruger film det til? Hvilket plot resulterer det i? Det er jo mere en motivation end et plot, og mens Bonds vrede måske er logisk forståelig, så er han så fjern og lukket, at det er svært at identificere sig med hovedpersonen. Især når han meget pludseligt slår folk ihjel på brutal vis eller kynisk smider en død ven i en affaldscontainer... Jeg var helt med Bond fra begyndelsen, men følte han forsvandt længere og længere væk undervejs. Jeg kunne se, at han åbenbart var frustreret, men kun som tilskuer, mens identifikationen svandt støt gennem hele filmen.

BN (39) skrev:
Der var i det store og hele kun tre scener med shaky-cam á la Bourne: (1) den indledende biljagt, (2) den efterfølgende løbejagt og (3) slagsmålet i lejligheden. Den smule synes jeg da ikke man kan kalde at "stjæle Greengrass' fortællestil".


Du medgiver altså, at de nævnte scener i det mindste kan siges at være stærkt inspireret af Bourne, hvis jeg tolker dig rigtigt. Det bringer os til to spørgsmål.

1. Hvor mange tilsvarende scener af samme type er der i henholdsvis "Bourne Supremacy" og "Bourne Ultimatum"? Omtrent lige så få, vil jeg mene.

2. Hvor mange gange må Bond "tage inspiration" fra Bourne, før det bliver plagiat? For mig ville en enkelt scene være et vip med hatten, men når det bliver mere, så er det plagiat eller meget tæt på. Det afhænger så også af, hvor meget fokus filmen selv lægger på de scener, hvor der "tages inspiration", og for QoS er de scener, der minder om Bourne, helt centrale for plottets udvikling.

BN (39) skrev:
I resten er filmen bruges der rolig eller glidende kamera, hvilket er en stor kontrast eller modsætning til 'The Bourne Supremacy' og 'The Bourne Ultimatum', hvor der selv i fredelige scener/samtalescener bruges shaky-cam. Desuden bruger Marc Forster slow-motion i action-scenen fra operabygningen; noget som ikke forekommer i Bourne-filmene (undtagen lidt i nogle af flashback-scenerne). De afsluttende actionscener på hotellet i ørkenen er heller ikke lavet på Greengrass' facon.


Undskyld, men jeg kan altså ikke se den store forskel. F.eks. i scenen hvor Bourne og M skal forhøre Mr. White klippes der nærmest mere hyppigt og diffust, end jeg husker fra nogle af de roligere scener fra Bourne filmene. Som du her gengiver det, lyder det nærmest som om Greengrass bruger shaky-cam i samtlige minutter af sine Bourne film. Det synes jeg slet ikke er rigtigt. Tværtimod brugte han det kun i action-sekvenserne, hvilket er præcis samme sted, hvor den urolige kameraføring hives mest ivrigt frem i Bond.

Jeg er mere enig, når det gælder det brændende hotel, men der er der også meget få slåskampe, fordi det farlige mere ligger i selve branden. Bond har kun en slåskamp mod spinkle Green der, så usikkerheden ligger ikke lige i udfaldet af den kamp.

Jb-film (42) skrev:
Jeg mener da bestemt at nogle af James Bond-filmene er mere end bare action - den noget oversete "I Hendes Majestæts hemmelige tjeneste" er bare et eksempel.


Helt enig.

Jb-film (42) skrev:
Mangler vi ikke Barry Nelson og hans fortolkning af James Bond på DVD eller Blu-ray:
http://da.wikipedia.org/wiki/Barry_Nelson


Efter min mening kun for fuldstændighedens skyld. Hvis du ikke har set Nelson som Bond, så er du ikke gået glip af så meget. Peter Lorre er dog nærmest selvskrevet som Bond-skurk.

http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#44 MOVIE1000 13 år siden

#40 for mig døde han da Roger Moore kom, han blev så født igen da Dalton kom til, men døde igen i Tomorrow Never dies, og blev født på ny i CR, hvorefter han faldt død om igen i QoS :)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#45 Kiksmann 13 år siden

De burde gøre Bond til Bond igen, en blanding af Connery, Dalton, Brosnan og Craig. Han skal opfører sig som det Flemming ville have han skulle være, en sej satan som elsker sprut og kvinder.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#46 filmz-Claudius 13 år siden

#45

Det synes jeg også, han var i "Casino Royale". Jeg fatter stadig ikke, hvorfor de fraveg den karakteristik i "Quantum of Solace", der også tjente lidt mindre for et større budget.
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#47 BN 13 år siden

Claudius (43) skrev:
Og som udgangspunkt er det helt fint, men hvad bruger film det til? Hvilket plot resulterer det i?


Det leder til et plot hvor Bond gennem Mr. White og en korrupt MI6-agent kommer på sporet af forbryderorganisationen Quantum, og som enhver anden Bond-film handler 'Quantum of Solace' om hans forskellige sammenstød med en topskurk og dennes håndlangere, samt hans møde/samarbejde med et par smukke kvinder.

Claudius (43) skrev:
mens Bonds vrede måske er logisk forståelig, så er han så fjern og lukket, at det er svært at identificere sig med hovedpersonen. Især når han meget pludseligt slår folk ihjel på brutal vis eller kynisk smider en død ven i en affaldscontainer... Jeg var helt med Bond fra begyndelsen, men følte han forsvandt længere og længere væk undervejs. Jeg kunne se, at han åbenbart var frustreret, men kun som tilskuer, mens identifikationen svandt støt gennem hele filmen.


Dér havde JEG det så lige modsat: Bond lufter sine frustrationer overfor Mathis under en natlig samtale, og han åbner op for sine følelser overfor Camilla og lader sig trøste af dennes velmente ord. ... I min verden er dét ikke at være "fjern og lukket".

Scenen med Bond og
den døende Mathis, hvor denne ligger med hovedet i Bonds skød og opfordrer ham til at tilgive Vesper og sig selv
er rørende og uforglemmelig, og det samme er billedet af
Mathis' lig i affaldscontaineren (der var ligesom ikke tid til at begrave ham)
og billedet af
Vespers halskæde, der ligger i sneen
- den bedste slutning på en Bond-film siden den stille, musikløse slutning på 'On Her Majesty's Secret Service' fra 1969.

Men hvorom alting er: Flere følelser eller mere følelsesmæssig dybde end dette kan man ikke forvente i en James Bond-film. Agent 007 har aldrig på noget som helst tidspunkt siden seriens start i 1962 været en herre, der var specielt åben overfor andre med hensyn til sine inderste følelser, sorger og bekymringer. 'Casino Royale' og 'Quantum of Solace' er jo et REBOOT af James Bond-serien, og vi får heri lagt fundamentet for Bond-figuren, herunder hans kyniske forhold til (læs: overforbrug af) kvinder, og hans generelle hårde skal eller overflade. Derfor vidste jeg, at han tragtede efter - og også ville ende med - at gøre sin pligt "for dronning og fædreland"; jævnfør hans ord tidligt i filmen: "I'm motivated by my duty." og hans sidste replik i filmen: "I never left."

I Daniel Craigs fortolkning er Bond mere menneskelig, følsom, sårbar og fejlbarlig end nogensinde før. Af samme årsag er James Bond-franchisen gået hen og blevet helt interessant. Førhen var det bare overfladisk, smart og kynisk action. Jeg håber virkelig, de holder den nye, gode stil i mindst et par film til. Ellers er jeg den der er stået af - igen.

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#48 BN 13 år siden

Claudius (43) skrev:
1. Hvor mange tilsvarende scener af samme type er der i henholdsvis "Bourne Supremacy" og "Bourne Ultimatum"? Omtrent lige så få, vil jeg mene. ................ Som du her gengiver det, lyder det nærmest som om Greengrass bruger shaky-cam i samtlige minutter af sine Bourne film. Det synes jeg slet ikke er rigtigt. Tværtimod brugte han det kun i action-sekvenserne, hvilket er præcis samme sted, hvor den urolige kameraføring hives mest ivrigt frem i Bond.


Paul Greengrass bruger shaky-cam gennem hele 'Supremacy' og 'Ultimatum'. Det bevæger sig ikke lige hidsigt hele tiden, men det ER håndholdt kamera i konstant bevægelse. Der klippes så oftere/hurtigere, når der kommer action, men det er også den eneste forskel. Eksempler: Jason Bourne og Marie i den første scene fra Goa i Indien, indbruddet/mordene i Berlin, afhøringsscenen i Italien, hele scenen hvor Bourne i ly af den store folkemængde, der er samlet til en demonstration, hiver Nicky med sig ind i et aflukket rum ... og sådan fortsætter det hele filmen igennem.

Claudius (43) skrev:
Hvor mange gange må Bond "tage inspiration" fra Bourne, før det bliver plagiat? For mig ville en enkelt scene være et vip med hatten, men når det bliver mere, så er det plagiat eller meget tæt på.


Man kunne ligeså godt sige, at det er strandscenen fra 'Saving Private Ryan' der kopieres eller de indledende kampscener i 'Gladiator', for her bruges også shaky-cam i hidsig grad, og her er billedet også "grimt". I mine øjne skal der langt mere end blot den samme kamera-teknik til før jeg vil kalde noget et plagiat. Bonds verden ligger trods alt lysår væk fra Bournes. Bond kan lide sit job; Bourne prøver at lægge afstand til sit.

Hvis vi ser på det konkrete indhold, så ligner biljagten ikke noget fra Bourne-filmene, og det gør scenen fra operabygningen og slutopgøret på ørkenhotellet heller ikke. Tilbage er kun løbejagten henover tagene (som har størst, men ikke ABSOLUT visuel/konkret lighed med Greengrass' film) og slagsmålet i lejligheden/hotelværelset, som også kun delvis ligner.

... Men du oplever det anderledes end mig, og det gør det jo kun spændende at udveksle synspunkter. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#49 filmz-Claudius 13 år siden

BN (47) skrev:
Det leder til et plot hvor Bond gennem Mr. White og en korrupt MI6-agent kommer på sporet af forbryderorganisationen Quantum, og som enhver anden Bond-film handler 'Quantum of Solace' om hans forskellige sammenstød med en topskurk og dennes håndlangere, samt hans møde/samarbejde med et par smukke kvinder.


Lige borset fra at Quantum forbliver et spøgelse uden substans. Vi ser dem stort set ikke lave noget som helst, udover at lægge skumle planer, mens de gnider sig ondt i hænderne. Meget klichéfyldt. Det hjælper heller ikke ligefrem, at Amalric som Green nok er den mest kiksede Bond-skurk, jeg kan komme i tanker om. Vi finder aldrig for alvor ud af, hvad hans onde planer er, men værre er det, at vi stort set også er ligeglade. For det er uden betydning. Det næste action-flip er jo med sikkerhed kun få minutter væk, hvis vi begynder at kede os...

BN (47) skrev:
Dér havde JEG det så lige modsat: Bond lufter sine frustrationer overfor Mathis under en natlig samtale, og han åbner op for sine følelser overfor Camilla og lader sig trøste af dennes velmente ord. ... I min verden er dét ikke at være "fjern og lukket".


Al den snak illustrerer just problemet. Vi er nødt til at få det hele fortalt, fordi Forster slet ikke formår at vise os det. Don't tell, show!

BN (47) skrev:
Men hvorom alting er: Flere følelser eller mere følelsesmæssig dybde end dette kan man ikke forvente i en James Bond-film.


Hvor du ser følelser, ser jeg bare en kynisk mand, som ikke er til at forstå. Som Mikkel Munch-Fals i sin tid sagde i DR2 Premiere, så minder Bond mere om den sure, halv-onde rad, man vil være ked af at have fået som bordherre.

Men jeg vil nødig give indtryk af, at jeg ikke kan lide den nye Bond. Jeg holder skam af Craig i rollen. "Casino Royale" var fremragende. Det er netop derfor, det er så trist, at "Quantum of Solace" hælder hele karakteropbygningen i havnen til fordel for en ren undskyldning for action-flip, der næsten er værre end de værste øjeblikke med Roger Moore. Nu er Bond under påskud af sin vrede reelt reduceret til en action-man, der vader fra den ene action-scene til den næste.
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#50 Fynboen 13 år siden

Kiksmann (45) skrev:
De burde gøre Bond til Bond igen, en blanding af Connery, Dalton, Brosnan og Craig. Han skal opfører sig som det Flemming ville have han skulle være, en sej satan som elsker sprut og kvinder.

Enig... jeg vil have en Bond der balancerer på kanten af alkoholisme, behandler kvinder som sexobjekter og skyder ubevæbnede fjender i ryggen...

Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.

Skriv ny kommentar: