Tolken
Udgivet 25. maj 2005 | Af: filmz-vassago | Set i biografen
Det er grundlaget for historien, og egentligt ikke mere inspirerende end de fleste andre af den slags film. Men alligevel er Pollacks langt bedre – hovedsageligt på grund af den realisme filmen formår at skabe. Kulissen er FN’s prægtige hovedkontor i New York, og det er i den grad med til at skabe en ret unik stemning. For første gang nogensinde er der givet tilladelse til at lave en film i bygningen. Udover det fantastiske set, så er både historien og castet også væsentligt mere jordnær – så man bliver hurtigt revet med i spillet.
Pollack åbner med hans seneste film lidt døren til debat, uden at lave et decideret statement. For selvom at filmens primære plot er attentat-planerne imod en afrikanske leder og forsøget på at forhindre attentatet – så handler filmen ligeledes meget om den verden vi befinder os i lige nu, hvor politiske intriger og spindoktorer sætter en stor del af dagsordenen. Verden er ikke bare sort og hvid, og det får man hurtigt at føle i “Tolken”.
Man kunne forvente, at en historie som denne ville kræve et ret stort ensemble for at virke, men Pollack benytter sig faktisk kun af to personer, Kidman og Penn, der så til gengæld også leverer helt formidable præstationer. Det er to af verdens bedste skuespillere, der gang på gang formår at spille rollen fuldt ud. Især Penn, der ellers har fået kliché-rollen over dem alle som udbrændt strømer der hænger ud på barer og har hele skabet fyldt med skeletter, kunne have endt som en vittighed, men Penns karisma og evner løfter karakteren hele vejen igennem filmen. Det eneste sorte får i flokken er faktisk en af danmarks bedste skuespillere, hvis ikke den bedste – Jesper Christensen. Han fungerer bare slet ikke i rollen. Pollack har sikkert stået på hovedet for at få lov til at filme i FN-bygningen, alt er stort set perfekt, lige bortset fra danskeren der skal spille hollænder. Hvorfor? Det holder måske i USA, men i hvert fald ikke herovre. Havde han så bare haft en dansk baggrund.
Sidney Pollack vender stærk tilbage til genren med denne politiske thriller. Ikke siden “Firmaets mand” og “3 døgn for kondor” har Pollack formået at fastholde publikum i en sådan grad. Intens og spændende katten-efter-musen thriller, hvor man ikke altid lige ved hvem der er katten og hvem der er musen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet