Hide and Seek
Udgivet 15. apr 2005 | Af: Hasselguff | Set i biografen
Gemmelegen som ligger til grund for filmens titel, er den særlige gimmick, som på den ene side skal signalere hvilken afdeling af gysergenren vi befinder os i, og på den anden side give historien den særlige vinkel, som adskiller den fra andre lignende gyserfortællinger. I realiteten spiller titlen og gemmelegen dog kun en relativ lille rolle i handlingen, der lider under et dårligt skrevet manuskript, som både er fortænkt og meget forudsigeligt. Allerede fra starten af etableres det at David er psykolog, og som garvede biografgængere ved vi med det samme, hvilken retning filmen vil bevæge sig i, og at løsningen på Polsons gåder formodentlig vil være relativt håndgribelig. Derudover er der kun to hovedpersoner i filmen, og fordi mystikken om Charlie stort set udelukkende spindes omkring David og Emily, går der ikke lang tid, inden vi har tegnet streg mellem samtlige punkter.
Foruden de mange red herrings, arbejdes der også med subjektivitet i filmen, men det opdager vi først til allersidst, eftersom det ikke indledningsvist etableres, at historien altså er farvet af en specifik persons syn på begivenhederne. Et fortællerteknisk greb som giver Polson uanede muligheder for at vildlede os, idet alle billeder i sidste ende kan retfærdiggøres som, ‘noget der i virkeligheden aldrig skete’. Brugen af subjektivitet er endvidere kun ringe motiveret af filmens indhold, og iscenesættes slet ikke på samme stramme facon som f.eks. i “Den sjette sans”, hvor der er fin overensstemmelse mellem historiens ‘interne logik’ og manipuleringen af publikum. I “Hide and Seek” er reglerne for, hvornår noget skal opleves som enten subjektivt eller objektivt kun meget svagt tegnet op, og det lugter lidt af snyd.
Fordi “Hide and Seek” er så forudsigelig, går gyset fløjten, og resultatet er en kedelig film, som næsten udelukkende er gearet mod den afsluttende kovending. John Polson forsøger konstant at manøvrere uden om de mange plotpunkter, som truer med at afsløre hans svage historie, og det medfører at filmen virker enormt konstrueret. Der er simpelthen mere regnestykke end gyserfilm over den. Og det er en skam, for med så gode skuespillere som Robert De Niro og Dakota Fanning på rollelisten, har der uden tvivl været grundlag for at skabe en både troværdig og effektiv gyserfilm.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet