City of God
Udgivet 7. jul 2003 | Af: The Insider | Set i biografen
“City of God” tager udgangspunkt i den sande historie om en enkelt bandes blodige kamp for herredømmet i det fattige kvarter. Denne bande bliver ledet af den psykotiske Ze Pequeno, spillet af Leandro Firmino da Hora, i filmens bedste præstation. Hver gang han optræder på lærredet, sætter han nerverne i kog hos publikum. Han leverer uden tvivl den mest frygtindgydende præstation som en skydeglad drabsmand i en film siden Joe Pesci i “Goodfellas”.
I sin kamp for at gøre filmen så realistisk og troværdig som muligt, har Meirelles fået fat på en masse unge fra Guds By. Meirelles og filmholdet interviewede mere end 2.000 unge i Guds By, og endte med at bruge 200 af disse i selve filmen. Resultatet af denne casting-proces er en ekstra dimension af realisme og intensitet. Og intensitet er der nok af i “City of God”. Alene scenen, hvor et bandemedlem bliver bedt om at skyde én af to små grædende drenge for at bevise sin mandighed, er en af de mest intense og gruopvækkende scener i filmhistorien.
Men “City of God” er ikke bare et smukt og ekstatisk visuelt virvar, den har rent faktisk også en pointe. Vi får et indblik i en verden, som turistguiderne og historiebøgerne aldrig har fortalt os om, og vi forstår, at disse unge ikke billiger deres situation, men de er desværre tvunget til at acceptere den, som følge af fattigdom og kummerlige forhold. Og filmen får også bugt med den fordom, som visse brasilianere har, som dikterer, at disse unge alle er hjernedøde uhjælpelige tåber, som med rette er blevet isoleret i deres egen lille bydel. For blandt dem findes altså flere personer med drømme og håb, inklusive fortælleren Buscape, som prøver at give omverdenen et indblik i en lille mørk og ubehagelig afkrog af et enormt land, som resten af landets indbyggere måske havde glemt eller fortrængt.
“City of God” har, helt fortjent, taget verden med storm. Det er et nyskabende filmisk epos af format, som sprudler af energi og kreativitet. Jeg glæder mig både til at se, hvad instruktør Fernando Meirelles’ næste projekt bliver, og hvordan “City of God” langsomt får indflydelse på både den brasilianske og hele verdens filmarena, og hvad denne indflydelse resulterer i. “City of God” er en film som er særdeles skræmmende, men samtidigt også bestående af op til flere humoristiske momenter. Underholdende, men samtidigt også stærkt dybsindig. Brutal, men samtidigt også særdeles eftertænksom. Årets hidtil bedste film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet