2011 var ikke blot et fantastisk år for Paramount Pictures – det var studiets absolut bedste år nogensinde. Både i USA og internationalt formåede Paramount at sætte sig massivt på førstepladsen blandt de seks store filmstudier, hvor Warner Bros. måtte indtage andenpladsen efter tre år i træk som nummer et.
Med blockbustere som “Transformers 3”, “Thor”, “Captain America: The First Avenger” og “Mission: Impossible – Ghost Protocol” formåede Paramount at hive intet mindre end $1,96 mia. hjem i USA, mens det så endnu bedre ud internationalt, hvor studiet med $3,21 mia. blev det første nogensinde, som har formået at tjene mere end tre mia. på et enkelt år.
På andenpladsen hev Warner Bros. $1,83 mia. hjem i USA, samtidig med at studiet klarede sig godt internationalt. Førstepladsen havde nok også været i hus, hvis ikke det var pga. “Green Lantern”, der floppede finansielt.
Sony Pictures/Columbia Pictures indtog tredjepladsen med $1,27 mia. efter et solidt år, hvor stort set alle film, de udgav, så ud til at klare sig godt. Denne solide succes fra de fleste udgivelser reddede studiet i sidste ende, da de i USA ikke havde en eneste film, der opnåede $200 mio. og egentlig blockbuster-status. Internationalt klarede studiet sig dog fantastisk, hvor især “Smølferne” formåede at tjene en hel masse penge hjem.
Disney var skarpt i hælene på Sony/Columbia med $1,24 mia., hvilket sikrede studiet fjerdepladsen. Disney havde ellers haft udsigt til et langt bedre år i USA, end det endte med at være, da “Pirates of the Caribbean: I ukendt farvand” og “Biler 2” begge ikke tjente nær så meget som ellers forventet. Internationalt var det tilgengæld et fantastisk år for Disney, der havde sit anden-bedste år nogensinde, hvor den fjerde omgang pirateri formåede at blive den mest succesfulde film i franchisen med $802 mio.
Femtepladsen gik til Universal Pictures med $1,04 mia., der endnu engang havde et blandet år med nogle solide hits og nogle kæmpe fiaskoer. Mens “Fast & Furious 5” toppede både i USA og internationalt så var “Cowboys & Aliens” en slem økonomisk skuffelse. Samtidig fejlede en større mængde af studiets mindre film såsom “The Dilemma”. Internationalt var det også et skuffende år for studiet, der dog formåede at gå frem i forhold til 2010, som var et endnu værre år.
Med $978 mio. blev 20th Century Fox rosinen i pølseenden, hvilket dog var forventet, da der var en mangel af store franchise-udgivelser, som virkelig kunne tiltrække et stort publikum. Det til trods overraskede både “Abernes planet: Oprindelsen” og “X-Men: First Class” positivt, hvorfor det ser ud til, at det ser lyst ud for Fox i fremtiden. Internationalt var det dog en helt anden sag, hvor Fox tjente gode penge på en lang række af deres udgivelser.
#31 MMB 12 år siden
Det er jo netop min pointe, at den ikke er hjerteløs, men stadig så dyr, at den bliver en kæmpe fiasko rent kommercielt.
Det gør det jo ikke let for folk med noget på hjerte at lave sådanne film igen, når deres film - på trods af gode anmeldelser og masser af priser - ikke engang tjener sig selv hjem.
Selv for en mand som Scorsese, er det ikke let at få finansieret sine film. Han var jo mere eller mindre frosset ude af Hollywood på et tidspunkt i 80'erne.
#32 Michael Andersen 12 år siden
Ja og derfor passer det heller ikke at der aldrig kommer dyre film med hjerte :P
Scorseses kvaliteter ligger ikke i det kommercielle, så det udelukker vel ikke andre for at lykkes med at lave overskud med sådanne film?
Hvis man kigger på de store dyre film i år ser også meget lovende ud på hjertefronten i forhold til dem fra 2011.
#33 Babo84 12 år siden
Det er også mærkeligt at den ikke klarer sig bedre, Hugo??
Og det er skam ærgerligt når man flopper økonomisk - det øger ikke just ens muligheder for fremtidige projekter.
De kommer skam. Blot med store mellemrum..
#34 MMB 12 år siden
Men problemet er, at de 3 store film, som har bred appel i år, alle er en del af en franchise. Der kommer ikke nok originale bud ud.
#33
Well, egentlig ikke. Problemet er, at den ikke rigtig appelerer til et specielt publikum. Altså, det er en familiefilm, som de helt små ikke forstår. Den blev udgivet samtidig med Twiligjt, Muppets og Arthur Christmas, der alle appellerer til et teenagepublikum, hvor navnet Scorsese ikke betyder noget. Og det ældre publikum, som kender Scorsese og kan lide hans mere voldelige film er ikke interesserede i at se en børnevenlig film. Tilbage er der filmfans og fornuftige mennesker. :P
Graham Kings plan ned at udgive den op til thanksgiving var, at der ville familier tage i biografen sammen, og der var Hugo så et oplagt valg. Men det gik bare ikke godt nok. De skulle have udgivet den på er andet tidspunkt, hvis du spørger mig.
#35 Michael Andersen 12 år siden
Det er en anden diskussion (selvom vi godt kan blive enige om at der ikke kommer nok originale bud ud) :)
#36 MMB 12 år siden
Ja, det er selvfølgelig en lidt anden snak, men en vigtig en af slagsen. :P
#37 Babo84 12 år siden
Næh, måske ikke. Men så længe de store film leverer varen, så er problemet for mig løst. Og i år ser det ud til, at vi får et mindeværdigt blockbuster år :) Desuden, hvis det holder stik, kommer matrix-brødre med Cloud Atlas i år, og den må siges at lyde ret original og personligt min favorit nummer 2 for i år.
#38 MMB 12 år siden
Det er selvfølgelig heller ikke et problem i sig selv, at der laves 3 store film, som er en del af en franchise. Problemet er, at der ikke bliver lavet nok originale bud. :) Jeg glæder mig jo også selv til de tre film, som er en del af en franchise (Prometheus, The Hobbit og The Dark Knight Rises). Cloud Atlas havde jeg næsten helt glemt igen, men den ser jeg også frem til, nu du nævner det! :)
#39 Babo84 12 år siden
Kan muligvis friste med disse billeder fra Cloud Atlas.
http://www.movieweb.com/news/cloud-atlas-doona-bae...
#40 MMB 12 år siden
Specielt er det i hvert fald! :)
Det kan både blive godt eller skidt. :)