3D var populært for otte år siden, da James Cameron med “Avatar” gav alverdens biograf-publikum en ekstra dimension. Biograferne investerede i kostbar 3D-teknologi for at møde efterspørgslen. Nu er modedillen forbi – publikum vil se 2D.
Se også: James Cameron fortsætter jagten på brillefri 3D
Sådan lyder meldingen i hvert fald fra Imax-kæden, der mærker større efterspørgsel efter film i 2D frem for 3D:
”Efterspørgslen efter 2D-film er begyndt at overgå 3D i Nordamerika,” siger chefen for Imax Entertainment, Greg Foster til The Hollywood Reporter.
Det tager Imax-kæden nu konsekvensen af, hvilket betyder, at en kommende film som “Blade Runner 2049” i amerikanske Imax-biografer kun bliver vist i 2D – selv om den også er tilgængelig i 3D.
#11 kblood 7 år siden
Jeg valgte selv at få VR, først noget der hedder NOLO VR for hvis man har en Android 6 eller 7 telefon med 5-6" skærm så kan man få VR for omkring 200 dollars, men det er nu noget bedre med Rift eller Vive, og Rift Touch til €450 er svært at sige nej til. Jeg besilte så en extra sensor da det bliver langt bedre til room scale med 3 sensorer og det kostede mig stadigt lige under 4000 kr.
Der er da ikke mange AAA spil til VR endnu, men det er nu heller ikke det jeg finder sjovt ved VR. Elite Dangerous er nok en af de bedste AAA spil til VR lige nu og så Mages Tale. Jeg tror nu stadigt at noget af det sjoveste er spil som Gorn, Robo Recall, Pavlov og Onward. Det er da også sjovt med Job Simulator og Rick and Morty: Virtual Rick-ality, men de er ret korte og selvom der er en del ekstra ting man kan finde i dem, så er det nu svært at få over 10 timer ud af dem. Jeg tror nu ikke at Doom VR og Fallout VR er det man skal have de højeste forhåbninger til. De prøver at lave en "sikker satsning" og problemet er bare at de spil ikke er designet til at være VR spil, og det er ikke bare lige til at tage et spil og lave det til et VR spil. I Doom og Fallout forventes der at man kan hoppe... men det er et problem i VR som det er nu. Det er bare et eksempel.
Playstation VR har allerede solgt over en million headsets imens Rift og Vive til sammen har solgt... jeg mener det er omkring 750.000.
#12 kblood 7 år siden
#13 Mejse 7 år siden
og 1750000 er ikke meget på verdensplan :) men det er ud fra min målestok, kan godt ske de syntes det er fantastisk :D
#14 Mads47 7 år siden
Dem der satser på VR bølgen er ikke de store udgiver, men mindre udgiver og selvstændige på Indie sense. Jeg vil æde min gamle hat på at VR ikke bliver mainsteam i denne omgang, ligesom 3D heller ikke blev mainsteam. Forskellen på de 2 er at det er nemmere at optage en 3D film og så vise den i 2D ligesom Avatar, end det er at lave et VR spil og gøre det tilgængeligt uden for den lukket VR platfrom. Spil er simplehen alt for dyre til at de store udgiver tør at gå all in.
Men nu må vi se hvordan normale spil konverteret til VR klare sig, for det er den Sikreste vej til AAA spil på for VR. Der er mange ting der gør VR til noget bøvl.
#15 kblood 7 år siden
VR er simpelthen for nyt til at de ved hvad der fungere, så de venter og ser hvad der slår igennem af indie spil og sådan. Hvis i kigger på E3 og forventer at finde de gode VR spil der, så er det det forkerte sted at kigge, for det er jo kun de sidste 2-3 år at der har begyndt at være noget marked for VR. 1,7 mill er da ikke mange ift til så mange andre spil platforme, men på den anden side var det under 100k bare for 3 år siden. Det kan godt være der ikke er mange titler med 40 timers underholdning... men der er til gengæld mange med 5-15 timers underholdning hvor den underholdning så er virkelig virkelig god.
Og ja, mange af spillene er early access, men nogle af de bedste VR spil lige nu er faktisk i early access. Onward, Pavlov og Gorn er alle stadigt early access, or jeg mener der er 5-10 nye VR spil bare i denne uge hvor flere også ser lovende ud. F.ex. Wizards.
Men nej, E3 er ikke stedet at kigge, for man tager sjældent til E3 med et spil der ikke engang er blevet udviklet på i 12 måneder eller stadigt er i early access. Men udvalget af VR spil er helt klart ved at exploderer.
Og igen... Doom VR og Fallout VR, det tvivler jeg ret stærkt på bliver specielt gode VR titler. Der er simpelthen for mange problemer med at få de spil til at fungere godt i VR.... det kan da måske være Doom ville kunne fungere, men jeg har nu på fornemmelsen at det bliver en ubehagelig oplevelse, og ikke fordi det er uhyggeligt og skræmmende. Samme med Fallout.
#16 Mejse 7 år siden
vil dog give mads ret i at indtil videre, er VR en gimmick....hvilken retning det vil gå i er ikke til at sige, jeg håber da det kommer til at gå godt, men tvivler stærkt på at det kommer til at ske i denne omgang.
#17 kblood 7 år siden
#18 Mejse 7 år siden
#19 kblood 7 år siden
Jeg ved ikke hvad du vil have ud af at spille, men da jeg først prøvede VR prøvede jeg Job Simulator. Med kun det som udgangspunkt kunne jeg da måske gå med til at kalde det en gimmick, men det er noget af det mest basale VR. Det er lidt som at sige at 360 videoer er hvad man kan med VR. Bare fordi du har prøvet VR flere gange er ikke det samme som at have prøvet VR. Det tager nogle timer at rent faktisk opleve hvad man kan få ud af VR, som minimum, og med nogle af de bedste oplevelser indenfor VR.
Stopper man efter man lige har prøvet The Lab og Job Simulator... så har man ikke prøvet VR endnu. Det er introductions spil til at give en smagsprøve af hvad man kan med VR.
#20 kblood 7 år siden