De danske anmeldere er ikke voldsomt imponerede over Ridley Scotts version af legenden om “Robin Hood”, som har Russell Crowe i hovedrollen.

”… selv om denne film reviderer myten om Robin Hood, er den i sine virkemidler ganske traditionel,” skriver Berlingske Tidende, mens Jyllands-Posten mener: “.. person-skildringen flytter sig ikke ud over de mest trivielle klicheers grænser.”

Filmz’ anmelder er en smule mere positiv og skriver, at ”… det er gedigent udført, så man er passende underholdt fra start til slut.”

Ekstra Bladets anmelder føler sig derimod ikke underholdt i samme grad og skriver, at det ”… føles som en 141 minutter lang prolog til en fortælling, der aldrig rigtig kommer i gang.”

Klik her for at læse flere citater fra bl.a. Politiken og DR Filmland og se, hvor mange stjerner anmelderne har givet “Robin Hood”.

Se også, hvor mange stjerner ugens andre premierefilm har fået af landets anmeldere (klik på filmens titel):

Jeanne d’Arcs lidelse og død” – Filmz skriver: ”Filmkunst bliver ganske enkelt ikke mere sublim.”

Séraphine” – Politiken skriver: ”… en meget fransk film uden det store dramatiske sus, men fuld af stille billeder…”

The Last Song” – Ekstra Bladet skriver: ”Miley Cyrus, der spiller hovedrollen, har en øretæveindbydende mangel på skuespiltalent.”

Klik her for at se ugens Filmz TV om “Robin Hood”.



Vis kommentarer (106)
Gravatar

#51 Lord Beef Jerky 14 år siden

#50 Den har jeg så ikke set, ej heller Matchstick Men... men jeg har da , at de begge skulle være glimrende. Men så igen, det har jeg hørt om alle hans film.. hehe. Men jeg giver dem begge en chance en dag, det lover jeg.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#52 Hr. Nielsen 14 år siden

Sådan her ville jeg bedømme hans film......

Robin Hood (2010) 7/10 (Genbrug, historien er en variant af 'Gladiator', men dog vældigt underholdende sine steder. Særligt de første 45 minutter er fantastiske, derefter begynder det at knage lidt rigeligt.

Body of Lies (2008) 6/10 (Set før, bedre og værre. Tør ikke rigtigt tage chancer, men fænger fint som spændingsfilm)

American Gangster (2007) 8/10 (Sætter ikke så dybe spor, men fungerer stadig virkelig flot pga de gode karakterer)

A Good Year (2006) 4/10 (Banaliteterne er mig lidt for sukret)

Kingdom of Heaven (2005) 6/10 (DC udgaven 7/10) (Flot, flot flot, omend Bloom er utroværdig og historien virker forudsigelig)

Matchstick Men (2003) 8/10 (Sjældent har man set så fantastiske karakterer i sådan en type film)

Black Hawk Down (2001) 8/10 (Som at falde ned midt i slaget)

Hannibal (2001) 5/10 (Scenografisk forrygende, visuelt og arkitektonisk uovertruffen, men karakteren Hannibal ødelægges lidt, selv om det ikke er så slemt som i makværket 'Hannibal Rising')

Gladiator (2000) 10/10 (Alt stemmer BIG TIME)

G.I. Jane (1997) 5/10 (Propaganda? Men flot håndværk)

White Squall (1996) 5/10 (Tja, skuden flyder da, selv om den tager vand ind)

1492: Conquest of Paradise (1992) Skal ses igen, før jeg ville kunne sige hvor den lå.

Thelma & Louise (1991) Skal også genses før jeg kan tage stilling.

Black Rain (1989/I) 6/10 (Fanger aldrig helt sin egen ide i kultursammenstødet og karaktererne kan ikke redde den)

Someone to Watch Over Me (1987) Så mange år siden jeg har set den, at en bedømmelse ikke ville være fair.

Legend (1985) 8/10 (Har altid elsket den fairytale-verden Scott får skabt, svagheder eller ej)

Blade Runner (1982) 8/10 (Et visuelt og tematisk mesterværk, men sine steder mister den lidt luft)

Alien (1979) 9/10 (Tematisk stærk, scenografisk perfekt og som sci-fic gyser fantastisk)

The Duellists (1977) Har desværre aldrig set den.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#53 filmz-Bruce 14 år siden

Vedrørende Black Hawk Down!

Efter hvad jeg kan udlede af talrige læsninger omkring BHD's tilblivelse på baggrund af de historiske facts, så er det ikke så meget et problem, hvorledes filmen forholder sig til facts, som faktisk langt henad vejen er ganske korrekt, men simpelthen et spørgsmål omkring fremstillingen af det såkaldt sociologiske melodrama.

Ridley Scott vælger at fokusere ensidigt på den ene part, amerikanerne og præmisserne for aktionen er derfor selvfølgelig forudindtaget. Der er som alle film, der er baseret på rigtige begivenheden og "sandheden", foretaget diverse kunstneriske valg, som dog på ingen måde undergraver det skete på dagen.

Når en film portrætteres på denne vis, så er det utvivlsomt, at Somalierne fremstår som "the bad guys" og eftersom hele filmen er koncentreret omkring én dag, så ser vi slet ikke den politiske situation i et større hele. Var USA selv skyld i, at somalierne var så krigeriske? Havde den amerikanske tilstedeværelse også budt på handlinger, som havde kunnet tirre unødvendigt? Hvad skete der, da den pakistanske FN delegation røg i baghold og 24 blev dræbt? Havde Aidid grund til at være sur på amerikanerne?

Ja, det ville være rart at se filmen med objektive øjne og have hele den politiske situation in mente. Det var IKKE den film Scott ville lave! Scott fokuserer på The Rangers og DERES situation i Mogadishu den dag. Kamphandlingerne set fra deres soldaters øjne. Derfor ser vi ikke de mange døde somaliere, heller ikke civile. CHAOS REIGNS, sagde ræven og det hele er forvirring, for at få fanget Aidid, reddet soldaterne og skyde sig ud af byen. Det er altså ikke en "The Wire" film, som forsøger at give "spilletid" til begge sider, men det er heller ikke en film, som giver udtryk herfor.

Skulle jeg kritisere denne film ned til en 1/6 karakter, så kunne jeg tage Band of Brothers, baseret ene og alene på Stephen Ambroses forlæg og på samme måde gå den i bedende for ikke at behandle hver eneste begivenhed objektivt og neutralt og tage de politiske forhold in mente og se sagen fra tyskernes side.

Jeg vælger at se filmene ud fra det perspektiv som instruktøren har valgt som basis for sin film og ikke kritisere for alt det, som skulle til, for at give en neutral fremstilling, som ville kunne tilgodese den efterhånden poltiske korrekte virkelighed, som gerne vil have at alle får et ord at skulle have sagt.

Ridley Scott leverer som Band of Brothers, på sammer termer, en forrygende fortælling om et døgns mareridt. Og det gør han til UG!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#54 Highland Park 14 år siden

#51: Jeg har også "Matchstick Men" samt en del af hans andre nyere film til gode.

#53: Hvad var det nu, du skrev om fluer og lort i en anden tråd? ;)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#55 Lord Beef Jerky 14 år siden

#53 Det skal du da også have lov til... igen, jeg følte blot min mening blev taget som fuldstændig useriøs, og det har jeg sgu et lille problem med. Men så igen... hvis du skal se en film ud fra "det perspektiv som instruktøren har valgt som basis for sin film", synes du så ikke i bund og grund, at alle film er gode? =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#56 Lord Beef Jerky 14 år siden

Ps. Jeg leder ikke efter objektivitet i en film, men hvis man laver en film der skal tages seriøst, forventer jeg lidt mere end de banaliteter jeg blev udsat for i Black Hawk Down.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#57 filmz-Bruce 14 år siden

#55 Du ved ligeså godt som jeg :) ... at ligesom subjektiviteten råder mht. smag, så råder den også mht. kritik. Hvad man føler er kritisabelt ved én film, lader man gå ved en anden. Det er jo en del af anmeldelsens subjektivitet og istedet for at benægte eller angribe forholdet, tja, så vil jeg hellere sige, at der skal være plads til at "noget" går én på nogle gange og andre så er der nogle sammenhænge til stede, som gør, at man er mere villig til at sluge kamelen. Fred være med det og jeg kan udmærket godt forstå din pointe.

Personligt har jeg det dog med BHD, som jeg har det med BoB og Pacific. Vi har her nogle historiske forlæg i form af en bog, vidneudsagn, som instruktøren former til en film. Og jeg synes faktisk, at de alle tre har samme tilgang i eksekveringen af filmene. Der tages udgangspunkt i egne rækker. I soldaternes udsagn. Hvordan det var at være tilstede i nåleøjet og hvad det betød for soldaterne, fysisk som psykisk.

Det er ikke Letters of Iwo Jima og en menneskeliggørelse af modparten. Hvad der ligger til grund for modpartens motiver ligger udenfor filmenes kontekst. Det må man læse sig til på anden vis.

Men så igen... hvis du skal se en film ud fra "det perspektiv som instruktøren har valgt som basis for sin film", synes du så ikke i bund og grund, at alle film er gode?


Der har jeg til dato gjort brug af begrebet "instruktørens eksekvering". Hvordan fortæller instruktøren sin historie? Filmteknisk, skuespil etc. Det har intet med baggrunden at gøre. Alle film kan inden optagelserne begynder, være potentielt fantastiske. Men når instruktøren er færdig med sin dont, kan det være noget være lort.

Ps. Jeg leder ikke efter objektivitet i en film, men hvis man laver en film der skal tages seriøst, forventer jeg lidt mere end de banaliteter jeg blev udsat for i Black Hawk Down.


Jeg så ingen banaliteter i BHD, som jeg ikke ser ligeså banalt udført Saving Private Ryan. Jeg ser ingen banaliteter i BHD, som ikke BoB og The Pacific svømmer over med. Hvordan du ser det, det skal jeg ikke blande mig i, men BHD er for mig, en ekstremt velkoreograferet krigsfilm og cinematografien undervejs er second to none ... stunning! Spørgsmålet er, om banaliteten ikke også blot er en del af Rangers soldaternes væremåde, at de er naive drenge, en del dårligt uddannede og deres handlinger og motiver til stor del er bundfældet i cultura americana og derfor er et produkt af deres tid. I den henseende betragter jeg soldater fra BoB og Pacific som væsentlig mere intelligente. Men en serie som HBO's Generation Kill viser jo tydeligt, hvor meget dummere soldater bliver i den amerikanske hær, generation efter generation, ikke mindst pga. pop kulturens fordummelse.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#58 Lord Beef Jerky 14 år siden

#57 Jeg har endnu ikke set Band Of Brothers af uransagelige årsager (og heller ikke The Pacific), men jeg giver dig ret i, at Saving Private Ryan er ligeså banal som Black Hawk Down. Velkoreograferet? Well, jeg fandt filmen enormt distanceret og triviel. Den lægger ud med at præsentere et persongalleri af sterotyper som jeg føler intet for, og smider dem ud i en slagmark fyldt med, hvad jeg anser som, repetitive sekvenser uden spænding (sikkert pga. den manglende spændingskurve) og en ekstrem mangel på opfindsomhed. Hvis den skal anses som en spænidngs- eller actionfilm, kan jeg nærmest ikke tænke mig til noget mere kedeligt end Black Hawk Down. Hvis den skal fungere som krigsfilm, er den altså alt for banal til at fastholde min interesse. Det fungerer ganske enkelt ikke for mig, og så er den skid vist også slået.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#59 filmz-Bruce 14 år siden

#58 To each his own :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#60 filmz-ab 14 år siden

vedr. Black Hawk Down

Ja, jeg synes det er ret useriøst med 1 stjerne til den film. Man burde simpelthen være bedre i stand til at vurdere film som HELHED. Alene det tekniske udgør mindst 3 stjerner, da dette simpelthen er så gennemført. Mht. historien, så afviger den lidt fra den rigtige, omend giver den et ret godt indblik i et slag, der blev udkæmpet, både hvad kampe angår, men også de menneskelige omkostninger. Filmen har selvfølgelig til dels underkastet sig den amerikanske militær, til fordel for filmens enorme produktion, hvor militæret ikke skal fremstå alt for dårligt, men alligevel taget det i betragtning, er det lykkedes at lave en intens film, og komme med et par skarpe pointer undervejs.

BHD gør ikke så meget ud af en længere personbeskrivelse - filmen gør noget andet - den smider soldaterne i kampen, missionen. Den skildrer et slag på nogle timer, den har ingen planer om at fortælle en masse klicheer om soldaternes kærester, hjem og bla bla.. Det er vi frie for. Det er udelukkende missionen der er målet.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?

Skriv ny kommentar: