500 stenkastende autonome voldspsykopater fra helvede
Udgivet 23. aug 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD







Det største problem ved “500 stenkastende autonome voldspsykopater fra helvede” er vel nok dens manglende aktualitet, det manglende bid, set i lyset af, at situationen efter afslutningen af optagelserne har ændret sig drastisk. Tidsbilledet er ikke længere, som i filmen, et fremsyn mod et ungdomshus, der står over for en rydning. Tværtimod er huset sidenhen blevet jævnet med jorden til trods for højlydte protester, gadekampe og retssager, og væsentligere ville det derfor være at forholde sig til den nyopståede situation uden et fælles tag over hovedet.
Men et kig bag facaden bliver det trods alt til. Og mange fredelige protestaktioner, der blandt andet afstedkommer den kreative nøgendemonstration på Sankt Hans Torv på Nørrebro og en ditto besættelse af det fredede Flakfortet. Begge tegner de et fint og underholdende portræt af en ungdomskultur, som nægter at dø, nægter at kaste håndklædet i ringen. Og hvorfor skulle den også det? Det er trods alt blomsten af den danske ungdom, samfundet skal bygge videre på. Trods indblikket virker det alligevel som om, fotograferne på stedet bliver holdt i meget kort snor. Konfliktsøgende bliver det i hvert fald aldrig rigtig, og selve forholdet til system Danmark larmer ved sit fravær.

For at nedbryde fordomme havde det endvidere været nødvendig med en mindre ensidig vinkling, hvor også Ungdomshusets modstandere kunne komme til orde. Det havde først og fremmest givet filmen tiltrængt konflikt, men det havde også skildret en mere nuanceret ungdom med et seriøst problem. Hvor er de nødvendige interview med Ungdomshusets fjender, Ritt Bjerregaard, Ruth Evensen og ordensmagtens repræsentanter? Alternativet er – som nu – en ensidig kamp mellem et ‘os’ og et ‘dem’.
Trods tydelige mangler er “500 stenkastende autonome voldspsykopater fra helvede” stadigvæk et prisværdigt forsøg på at portrættere en ungdomskultur, der ikke særligt ofte lader sig portrættere. Efter første lancering af denne film ved sidste års CPH: DOX er billedet ændret drastisk. Af samme grund er det måske på plads at kaste bolden op til en opfølgende dokumentarfilm, der fokuserer på tiden efter nedrivningen af huset på Jagtvej 69, et stenkast fra Nørrebros Runddel?








“500 stenkastende autonome voldspsykopater fra helvede” vil ikke gå over i historien for sin tekniske side. Alligevel skal den nu nok blive husket – om ikke andet for at høre til de få, der har fået adgang til Ungdomshusets gemakker. Desværre mangler filmen den nødvendige kant, dels fordi situationen har ændret sig dramatisk, efter filmen blev lavet, og dels fordi den i øvrigt ensidige vinkling ikke for alvor kommer tæt på konflikten. Men et hæderligt portræt er det da.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet