A Million Ways to Die in the West
Udgivet 5. jun 2014 | Af: paideia | Set i biografen
Seth MacFarlanes humor kan nok bedst beskrives som ’hit and miss'. Der er episoder af hans animationsserie “Family Guy”, der er lige så gode eller bedre, end det bedste “The Simpsons” har præsteret. Så er der til gengæld også pinligt usjove afsnit, der for mig altid vil gøre den sidstnævnte serie til favoritten. Jeg har dog altid haft et ømt punkt for hans komik, så jeg var spændt på at se hans næste film efter “Ted”, der blev en gigantisk succes i 2012.
Hele det romantiske subplot er faktisk filmens største svaghed. Hver eneste gang tempoet er kommet lidt op, og man begynder at grine højt, så kommer en dybt konventionel scene i stil med klassiske rom-coms og ødelægger den. Som da de to besøger det lokale dyrskue, hvor den ene stakkels nybygger dør efter den anden på mere og mere vanvittige måder, men før jeg kan give lattermusklerne ordentligt los, bliver det afbrudt af en scene med datingråd og selvtillidsmassage, som hører mere hjemme i et teenagedrama. De voldsomme og umotiverede skift giver næsten følelsesmæssigt piskesmæld og gør, at filmen bliver underligt skizofren.
Det er birollerne, der står stærkest. Sarah Silverman og Giovanni Ribisi, som henholdsvis byens mest populære luder og hendes uskyldige og sexforskrækkede kæreste, har filmens bedste scener. Derudover er det de afsindigt voldsomme og groteske måder Vesten dræber sine indbyggere på (der dog aldrig når op på en million, hvilket må betragtes som falsk varebetegnelse), der høster de fleste af filmens højlydte latteranfald. Alt fra klapperslanger, isklumper, barslagsmål, løstløbende tyre, indianere, forbrydere, præster, kvaksalvere og endda noget så uskyldigt som at få taget et fotografi kan slå dig ihjel i MacFarlanes version af Det Vilde Vesten. Det er en fornøjelse at være vidne til.
“A Million Ways to Die in the West” kommer næppe til at figurere på nogens toplister over de bedste westerns. Ikke engang i underkategorien westernkomedier kommer den i nærheden af “Maverick” eller “Blazing Saddles”. Det er desto mere synd, fordi den egentlig har potentialet til det. Jeg ved ikke, om det er onde pengemænd, der har tvunget et generisk kærlighedsplot ned i filmen, eller om MacFarlane simpelthen er faldet af på den. Så hellere et afsnit af “The Simpsons”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet