A Most Violent Year
Udgivet 8. jun 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Jeg er vild med titlen. “A Most Violent Year”. Det er ‘Most’, der gør den god. “A Violent Year” havde været for fersk, spartansk en titel. ‘Most’ giver titlen noget affekteret, gammeldags, næsten småironisk. Forestil dig en forretningsgangster a la Michael Corleone, der underspillet siger: ”1981? Det var et ganske voldeligt år…” Så ved man, at det var et meget voldeligt år. Titlen forbliver imidlertid det bedste ved “A Most Violent Year”, der er lige så drøj som den olie, dens gangstere kriges om.
Den er i familie med film som “The Godfather” og “There Will Be Blood”. Værditunge film, der vil sige noget om, hvad USA er bygget på. Kapitalisme og vold, hvilket også er det symboltunge svar her, hvor et pistolskud i en nøglescene blander blod med Morales’ olie. Men hvor drøjheden sætter sig som episk storhed i forbillederne, så sætter den sig som stilstand i “A Most Violent Year”. Der sker meget lidt i Morales’ kamp for at sætte sig på oliemagten. For lidt.
Det gør det også. På papiret. Dem står den femme fatalistiske kone for, hun ordner regnskaberne, så politiet intet har at bemærke. Hun spilles no bullshit-skønt af Jessica Chastain, der måske er lidt for tydeligt castet som hende med gangsterbukserne på. Hun var også hårdkogt som Bin Laden-jæger i “Zero Dark Thirty”, men her er hun blevet udstyret med de længste negle og tøsepistol i håndtasken, imens hun ser kæderygende udspekuleret ud. Det meste er for lidt i “A Most Violent Year”, Chastain er som en anden Alexis fra “Dollars” for meget.
Til sidst, da hele “A Most Violent Year” er hældt ud, så sætter den sig alligevel lidt. Drøjheden banker budskabet på plads, der med tung symbolik gør det klart, at forbryderne findes både i top og i bund. Men i bunden bliver du fanget for at smårapse med en pistol i hånden, imens dem i toppen med råd til en revisor og en advokat lever oliedrømmen. Det er ganske vist.
Helt ekstraordinært vil jeg slutteligt kommentere på tekstningen i den danske biografversion. Distributøren, Angel Films, har fravalgt at investere i en kompetent tekster. Grundled og udsagnsled er en by i Kommaløse, og antallet af stavefejl er ganske højt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet