About Last Night
Udgivet 1. maj 2014 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Hvis man i tidernes morgen havde markedsført det nye filmmedie som den mest direkte vej ind i menneskets sind, som kunstformen, der kunne vise os, hvem vi virkelig var og derved lære os at forstå hinanden, havde alt måske set anderledes ud. Det gjorde man ikke, man viste nogle togture eller nogle mænd, der sprøjtede med vandslanger, og gik hurtigt videre til scenen, der lagde biografsalene ned, skabte millionærer ud af skuespillerne og siden har været (næsten) alle films grundlæggende præmis: De to der på skærmen, de skal kysse!
Så plaprende og løst filosoferende som filmen her er, er det vel kun romantiske komedier, der kan være. Men når de er rigtigt slappe, kan man ikke engang forglemme sig i deres vås, men er helt bevidst om, at man sidder i underholdningens mest gennemprøvede rutsjebane: Fra hysterisk humor, til håbløs kærlighed og tilbage igen. Ingen loops, ingen pirater, der sprøjter med vand, bare saxofoner, våde øjne og grovhederne fra den usjove klovn, der ryger i vandet, når man rammer målskiven.
Skabelonen blev lavet i 80’erne, og så har man lagt nogle nye, smukke og sjove mennesker med bred appel ned i den. Hvis ikke det var så tydelig en spekulation, havde det nærmest været pinligt, og man ville føle, man tog bagmændene på fersk gerning. Nu hvor det er så overlagt, kan man bare trække lidt på skuldrene og indforstået henvise til de skiftende konjunkturer, publikums dovenskab osv osv. Man forstår godt, at produktionsselskaber satser på kendte navne og gennemskuelige formler, krydret med lidt skør, skør humor. Mit store problem er, at jeg ikke synes Kevin Hart er sjov. Hvis man finder hans lange og skabede monologer fængslende, kan man nok holde “About Last Night” lidt bedre ud. Jeg synes, han er vrælende, og får Adam Sandler til at fremstå elegant og subtil.
Jeg prøver desperat at finde en sammenhæng mellem titlen, den minimale handling og det overgearede skuespil. About last night er vel det, man siger, lige inden man enten afviser eller inviterer på 2. date. Men hvis det er øjeblikkene, de afgørende af slagsen, man gerne vil skildre, hvorfor sidder man så med fornemmelsen af et manuskript med tømmermænd, der er ved at trille søvndrukkent fra sofaen hen til køkkenet, men stopper under spisebordet, fordi det ikke gider mere? Som fodrer sig med makrel direkte fra dåsen, fordi det ikke kan overskue at skære rugbrødet ordentligt ud. Alt virker så halvfærdigt. Alle følelsesudbrud er halvbagte egotrip. Hvad fanden prøver de egentlig at sige? Nåh jo, det var det kys dér. Gudskelov dét kom med, jeg havde lige glemt, hvad film i 2014 kan forventes at levere.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet