Arriettys hemmelige verden
Udgivet 25. dec 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Hvis den fornøjelighed, der flyder ud af “Arriettys hemmelige verden”, kunne hældes på flasker og sælges, så havde man en sikker vinder. Filmen er fra det selvsamme Studio Ghibli, der har stået bag Hayao Miyazakis mange perler, og hvis “Arriettys hemmelige verden” er en indikation af det niveau, de fortsat vil stå for, er der ingen risiko for, at herlighederne kommer til at standse lige foreløbig.
Arrietty selv er imidlertid kun lige på nippet til at træde ind i de voksnes rækker, så det bliver en skæbnesvanger begivenhed, da hun for første gang selv skal på låner-færd. I et uheldigt øjeblik taber hun en sukkerknald og bliver opdaget af drengen Sho, der er på besøg. Han lider slemt af en hjertesygdom, der gør det anstrengende for ham blot at træde ud af sengen, og han overvældes straks af nysgerrighed efter at finde ud af, hvem de små væsner dog kan være.
Den visuelle opfindsomheden gør også, at der leges frem og tilbage med perspektiver. Som publikum ved vi godt at drengen i sig selv er ganske harmløs, men set fra Arriettys synsvinkel kan han meget vel ligne et stort, frygtindgydende monster. Tegnerne giver liv og dybde til begivenhederne, og ikke mindst Arriettys første besøg i menneskernes verden, opad smalle gange og hen over lange rækker af stoppenåle, der tjener som trappetrin, er så opsugende, som var det en thriller. Selve fortællingen er på sin vis enkelheden selv, men samtidig antydes der dybder, som set fra en voksens perspektiv giver nogle mulige dystre nuancer. Er Sho netop i stand til at se de små væsner, fordi hans krop at ved at give op, og hans sjæl er på vej over i en anden verden?
Det er Hirosama Yonebayashi, der som instruktør debuterer med denne film, og han lægger sig sikkert ind i Hayao Miyazakis store arv. I forhold til de bedste Miyazaki-film mangler man dog en smule af de små skævheder og gale indfald, der gør film som “Chihro og heksene” og “Min nabo Totoro” til så unikke værker, men samtidig formår filmen dog til fulde at finde på nok sjove og uimodståeligt nuttede indfald til, at man ikke kan undgå at lade sig charmere til op over begge ører. Først og fremmest er dette dog en fortælling om overgang og tab af uskyld, og da filmen melankolsk afrunder sin fortælling, er det nærmest umuligt ikke at føle et stort sug i maven, som følger én langt ud af biografen. Hayao Miyazaki har al mulig grund til at være stolt over sin elev.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet