Baby Driver
Udgivet 28. jun 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Tak, Marvel. Tak, fordi I besluttede, at Edgar Wrights unikke stemme ikke passede ind i det faste MCU-format. Så i stedet for “Ant-Man” kørte Wright videre til “Baby Driver”. Hans hidtil bedste tur, der fortsætter genrelegen fra den crazy Cornetto-trilogi, hvor zombie, politi og verdens alien-ende fik trukket Simon Pegg-komedie ned over sig. Denne gang er det musical møder “Bonnie og Clyde”-heist. Og dét swinger!
Det ser ellers umuligt ud. Flere politibiler bagved og helikopter i luften, hvordan skal den røde bil slippe væk? Ind imellem to andre røde. Helikopteren ser straks, at det er den i midten. En bro senere er de røde kort blevet blandet, nu er Baby i den venstre bane. Snart væk, undveget igen. Det er det, han kan. Til et varieret lækkert soundtrack, hvor tempotrommer fra “The Damned” holder farten hele vejen – og Baby spoler gerne tilbage, så musik og flygt passer sammen. For det handler nemlig om at flygte. Fra den tinnitus i ørerne, der minder om barndommens bilulykke med mor. Det eneste rigtige er at skifte nummer. Smooth, inderlige “Easy Like Sunday Morning” sætter nu den sørgmodige stemning.
Det er castet også. Blæret. Kevin Spacey er underverdenens Frank Underwood, der planlægger det sidste kup, som skal sætte Baby fri til at køre ud vestpå med sin diner-servitrice til deres dages ende. Bagmanden forklarer planen. Vi hører den bare ikke. Kun musikken, der spiller i ørerne på Baby – sådan må det være i et musical-heist. Men et sidste kup er som bekendt også altid det, der går galt. Særligt når røverne, der skal flygtes for, er Jamie Foxx som Sygo med tattoos og Jon Hamm, den hævngerrige børsmægler, Buddy. De sætter ikke pris på musikken, men derimod penge og pistoler.
Marvel Studios satte heller ikke pris på den musik, som Edgar Wright ville spille for dem. Han er nemlig en ener, der ikke lader sig begrænse af genre. Selvfølgelig kan “Drive” være en musical – præcis som “La La Land” kan være den vildeste bilaction. For når Edgar Wright bestemmer farten, så sker en film som “Baby Driver”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet