Before Midnight
Udgivet 21. aug 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Jeg har haft Celine og Jesse med mig – i tanke såvel som i handling – så godt som hele mit teenage- og voksenliv. Som en årgang 84 vil jeg skyde på, at jeg første gang stiftede bekendtskab med Richard Linklaters “Before Sunrise” fra 1995 i mine spæde teenageår, og siden har jeg været både forelsket i og fascineret af filmens to hovedpersoner, Celine (Julie Delpy) og Jesse (Ethan Hawke). Forelsket i deres filmiske forelskelse og fascineret af deres snakkesalige slentreture gennem først Wien og senere Paris i Linklaters efterfølger, “Before Sunset”, der udspiller sig ni år senere. Sammen med min kæreste har jeg med stor iver opsøgt filmenes locations. Måske i en sværmerisk jagt på den samme, uovertrufne sødmefuldhed, som gennemstrømmer de to films fortsatte fortælling om en amerikansk knøs’ tilfældige møde med en ung, fransk kvinde i et tog. Og alt det, der skete bagefter.
Familien ferierer på et forfatterrefugium på den pittoreske, græske halvø Peloponnes, men da Jesse modvilligt skal sende Hank alene hjem på et fly til ekskonen i Chicago, rammes han af akut savn og dårlig samvittighed. Han vil gerne være der for sin søn, men det er ikke let, når man bor i Paris til daglig. Så i denne tredje installation i “Before”-serien er det ikke længere blot det pirrende spørgsmål om, hvorvidt de ender med at gå i seng sammen, der bærer samtalen mellem Celine og Jesse og filmens fortælling frem, men mere alvorstunge emner. “Before Midnight” er en moden og nuanceret (foreløbig) kulmination på trekløveret Linklater, Delpy og Hawkes sublime trilogi.
Julie Delpy er blevet rundere og sundere i løbet af de forgangne ni år. Hun ligner en kvinde. Ikke en skuespiller. I skovmandsskjorte (en kærlig hilsen til den herlige 90’er-typiske garderobe i “Before Sunset”?) eller befriende topløs (i noget, der ligner en filmisk evighed på hotelværelset) fremstår hun som skåret direkte ud af virkeligheden. Og ja, hun taler stadig engelsk med en så tydelig fransk accent, at man frydes. Præcis som i 1995 og i 2004.
Kemien mellem Delpy og Hawke består uanfægtet. Dialogen er dugfrisk. (Lomme)filosofien besnærer og udfordrer intellektet. “Before Midnight” er – set i lyset af og i sammenhæng med sine to forgængere – en perfekt film. Efter at have langtidsmarineret i bevidstheden de sidste 18 år er tredje kapitel i den store kærlighedsroman om Celine og Jesse et dybt menneskeligt, bevægende og ualmindeligt umiddelbart indblik i parforholdets dynamik. Eller som Celine formulerer det: I feel like you’re breathing helium, and I’m breathing oxygen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet