Borgman
Udgivet 18. dec 2013 | Af: paideia | Set i biografen
Film behøver ikke nødvendigvis at give mening. Jeg er godt klar over, at det lyder vildt filmvidenskabsagtigt at sige sådan, men tillad mig at præcisere. For mig er film først og fremmest et medium for oplevelse. Der kan være masser af andre underholdende, skræmmende, tidsfordrivende, intellektuelle eller tårepersende grunde til og gevinster ved, at man ser film, men hvis den ikke fungerer som oplevelse, er den mislykket. “Borgman” mindede mig på mange måder om Leos Carax’ “Holy Motors” fra sidste år, der heller ikke sådan lige var til at finde hoved og hale i, men som ikke desto mindre var en fed filmoplevelse.
Filmen forklarer aldrig præcist, hvem eller hvad Borgman er. Man kan se ham som en djævel, der udnytter alles svagheder, som til sidst fuldstændigt tager magten over familien. På den anden side er han måske “bare” en sociopat, der med personlig karisma formår at få folk omkring ham til at gøre de mest absurde ting. Intet forklares, men jeg sad med en voksende følelse af, at noget ikke er helt rigtigt. Der er noget farligt og fremmed lige under overfladen hos Borgman.
Filmen foregår næsten udelukkende i familiens arkitektvilla i moderne, minimalistisk stil. Alt er tilsyneladende under kontrol i dette miljø, indtil Borgman dukker op. Der er en tydelig kontrast mellem hans beskidte, gammeldags tøj og så det moderne og sofistikerede hos familien. Borgman er et levn fra fortiden, der dukker op og skaber kaos blandt de moderne, sekulære og oplyste mennesker. Han er en mere dæmonisk udgave af den fremmede fra Pasolinis “Teorema”, der også dukker op hos en familie og vender alting på hovedet. Der er dog intet af forløsningen fra Pasolinis film i “Borgman”. Alt fortættes og formørkes hen mod filmens gådefulde slutning.
“Borgman” er en sær og dragende filmoplevelse. Det er, som om der ligger en mening lige uden for rækkevidde. Plottet udvikler sig i sære retninger, og personernes reaktioner er ikke umiddelbart troværdige eller normale, men det virker, som om al normalitet bryder sammen i mødet med Borgman. Han er en urkraft, der har udset sig den lille familie som sit næste projekt, og så må det nødvendigvis ende i sammenbrud og massemord. Filmen er måske lige et kvarter for lang, men det tilgiver man gerne. Se den, hvis du har brug for noget mørkt og absurd til at få juleriet til at glide ned med.
Se også: Filmz TV interviewer Palme d’Or-nomineret “Borgman”-instruktør
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet