Boy, The
Udgivet 3. maj 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Er der noget, gyserfilmen har forstået, er det at spille på forventningens effektive sug i maven. Hvornår bliver den skumle dukke levende? Hvor mange mørke gange skal vi ned ad, før monstret hopper brølende frem? Og den allervigtigste: Hvornår får man lov til at se heltindens bryster? “The Boy” kunne have heddet “The Girl” med undertitlen “The Hot One from The Walking Dead”. Så meget er gyset pakket ind i æggende silkenatkjoler og løsthængende badehåndklæder.
“The Boy” benytter alle arketyperne, lagt frit frem så ingen er tvivl om, at vi er ankommet til det logikfornægtende gyserland. Stedet hvor ingen nogensinde har set en gyserfilm, og man derfor siger ja til at flytte ind på en mørk herregård og passe en klam porcelænsdukke, som et underligt gammelt ægtepar behandler som et rigtigt barn. Greta(?!) er selvfølgelig på flugt fra en voldelig fortid, så er hendes lyst til at isolere sig ligesom også forklaret. Handlingen drives ikke af nødvendighed, men af tydeligt drejende plottandhjul, der falder i hak med høje bøh og brag.
Inden, der går for meget opklaring i den, byder “The Boy” dog på ganske effektivt gys. Dukkens sære regler og straffen for at bryde dem skaber en klaustrofobisk stemning af ond engelsk kostskole. Men da de underlige forældre forsvinder ud af historien og ned på bunden af en dyb sø, går gyset samme vej. Tilbage står et lidt bizart psykodrama, hvor den abortramte Greta ender med at løbe rundt og lege tigermor for et stykke legetøj. Nedstigningen i vanviddet virker umotiveret, og hun er da også lige til at redde med blide britiske trylleord inden den overstyrede jagt-slutning.
Det er næsten imponerende så mange gyserklichéer, der er presset ind i “The Boy”. Den ensomme barnepige, bugtalerdukken, det mørke landsted, det onde barn, telefonen uden signal osv. Det ville have været helt fint, hvis de bare blev brugt på en ny måde, men kreativitet og selvironi er mærkeligt fraværende. Hvis man både vil konkurrere med og låne fra “Nattens dæmoner”, “It follows” eller “Insidious”, er man nødt vise noget mere end hud.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet