Bridgend
Udgivet 24. jun 2015 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
”De læner sig ind i døden.” Så på én gang nøgternt og poetisk beskrives det faktum, at uhyggeligt mange teenagere i den lille walisiske by Bridgend begår selvmord ved hængning. Det gør de i danske Jeppe Røndes engelsksprogede spillefilmdebut “Bridgend”, og det gjorde de i virkelighedens Bridgend i årene mellem 2007 og 2012. De officielle tal nævner 79 tilfælde af selvmord, men eftersigende er tallet endnu højere. Hvorfor gjorde de det? Var det en selvmordskult? Havde chatforum på internettet en andel i skylden? Og giver det overhovedet mening at søge svar på det brændende spørgsmål: hvorfor?
Fortabelsens mulighed hviler også over den unge hestepige Sara, spillet af Hannah Murray fra “Game of Thrones”. Hun ankommer til Bridgend fra Bristol sammen med sin far. Han er betjent og skal efterforske selvmordsbølgen. Hun er ny pige i byen – med alt hvad dertil hører af akut lyst til at passe ind i kliken. Også selv om kliken flirter med døden ved hver given lejlighed. Men ville man virkelig overlade sin egen datter til den overhængende fare, som Bridgend er synonym med? Ville man installere hende i selvmordets sump? Den usandsynlighed er en akilleshæl, der spøger i baghovedet undervejs.
Minearbejderbyen Bridgend er grundlæggende melankolsk i al sin regnvåde elendighed. Et gråt genskin af bedre tider, der ikke kommer igen. På byens pub, der også er byens diskotek, tonser drengene rundt i bar overkrop og brøler deres weltschmerz ud i vilden sky, mens pigerne danser sammen i et fuldt oplyst lokale til franske Mondkopfs electrominimalistiske toner i mol. Her drikker de sig bedøvede i billig cider fra 2-liters plastikflasker. Sara famler sig til et forsigtigt kys med alfahannen Thomas, hvorpå han forsøger at kvæle hende. Næste dag har også han lænet sig ind i døden. I Bridgend giver intet mening. Selvmord afløses af selvmord, og der er ikke langt fra et ømt kys til voldtægt.
Jeppe Røndes debut er både og. Først og fremmest er den forbilledlig forfriskende i sin insisteren på ikke at ville konkludere noget som helst. Rønde skaber uovertrufne stemningsbilleder af undergang og ungdommens rebelske syge. Det er lige meget, hvad man er imod, bare man er imod. En pointe, de fleste nok kan nikke genkendende til på voksen afstand. Nok dirrede biografens højtalere effektivt på absolutte maxvolumen, så jeg kunne mærke dødsdriftens undergangsbas helt ned i mellemgulvet. Og de unge, smukke mennesker med hele livet foran sig begik selvmord én efter én. Alligevel efterlod “Bridgend” mig underligt kold i al sin stilbevidste perfektion og mangel på logik.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet