Confessions Of A Dangerous Mind
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 16. okt 2003 | Af: Michael Andersen | Set på DVD
“Confessions of a Dangerous Mind” er George Clooneys debut som spillefilmsinstruktør. Med sikker hånd fremstiller han sin hovedperson som en modsætning – en rar nar om man vil – som i kraft af sin erkendelse af status som taber, måske opfandt et hemmeligt liv.
George Clooney viser stort talent og lyst til at lege med filmmediet i sin debut som instruktør. Han har et godt øje for at bruge det tekniske apparat til at illustrere Chuck Barris’ underlige verden. Filmen har et fabelagtigt stileret look som vækker mindelser om den mest berømte debutfilm af dem alle, “Citizin Kane” (“Den Store Mand”). Flere af billederne er ligeledes opfindsomt komponeret: På et tidspunkt ser vi f.eks. Barris i forgrunden af billedet og den rekrutterende CIA-agent (spillet af Clooney selv) står placeret i baggrunden – så det ser ud som om agenten står på skuldrene af Barris som en lille djævel der lokkende prøver at overtale Barris til et karriereskifte.
Men selvom Clooney har læst på sin filmlektie, så bærer filmen samtidig også præg af et filmskoleagtig overforbrug af filmreferencer – kærlighedserklæringer til andre film – referencer som ikke tilføjer historien noget eller oveni købet trækker fokus væk fra historien. Hvorfor er kameraet f.eks. lige pludselig placeret langt fra skuespillerne i en scene hvor CIA-agenten bringer en ide på banen som Barris finder god? Fordi det er (som Clooney forklarer på kommentarsporet) en hyldest til fotografen Gordon Willis. Men denne hædersbevisning giver i stedet scenen en distance som ikke harmonerer med kontakten der bliver skabt agenten og Barris imellem.
Sam Rockwell leverer en kraftpræstation i rollen som Chuck Barris. Hans til tider energiske og til andre tider indadvendte indsats er bestemt med til at gøre filmen seværdig. (For øvrigt kan det anbefales at tjekke den lille og underfundige film “Welcome To Collinwood” – som Clooney også har en lille gæsterolle i – hvor Rockwell er mere på slap line end her). Drew Barrymore og specielt Rutger Hauer er gode i mindre roller.
Filmens store svaghed er dens egen dobbelthed. Fra første minut får man fornemmelsen af at denne film bliver rigtig god – denne følelse fortsætter et godt stykke ind i filmen, men da humoren begynder at træde i baggrunden og filmen drejer over mod det sentimentale, får den aldrig luft under vingerne. Mere bestemt bunder det i at det er vanskeligt at have medfølelse for en mand som har en kraftig distance til sig selv. Selvironi er morsomt, men hvordan tager man en person – som ikke tager sig selv seriøst – alvorlig?
Akkurat som i “Citizin Kane” gør de visuelle udtryk i “Confessions of a Dangerous Mind” opmærksomme på sig selv. Clooneys betagelse af mediet er både det mest spændende ved filmen, men samtidig også akilleshælen, fordi det visuelle vejer højere end det indholdsmæssige – i stedet for at bakke det op.
Clooneys første forsøg i indtruktørstolen er en så absolut seværdig film, men børnesygdommene gør den også til en indholdsmæssig tung oplevelse.
Kommentarsporet med Clooney og fotografen Newton Thomas Sigel er meget interessant og underholdende. De er gode til at forklarer hvilke metoder de brugte og hvorfor, plus at de krydrer snakken med en omgang tør humor som er med til at hæve underholdningsfaktoren.
Normalt er der en god grund til at slettede scener forbliver slettede, men her er de næsten alle sammen et værdigt kig værd. Scenerne giver også et godt indtryk af hvordan Clooney oprindeligt havde planlagt at gøre filmen endnu mere eksperimenterende end det endelige produkt. Men hvis de havde indgået i filmen ville det visuelle fiksfakseri sandsynligt have taget fuldstændig overhånd. Clooney og Sigel kommenterer også de slettede scener, men her sidder de mere og hygger sig, så der bliver langt mellem guldkornene. De små tilhørende informative dokumentarprogrammer giver en god insigt i forskellige aspekter af produktionen.
Det bugner måske ikke ligefrem med ekstra materiale, men indholdet er til gengæld tæt på at være i top.
En teknisk flot film som er skabt til DVD og omvendt – men som sagt så er filmen tematisk ikke på samme højde som førstnævnte.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet