Corn Island
Udgivet 22. sep 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Af alle mennesker ved bonden bedst, at årstiderne afløser hinanden i en konstant cyklisk strøm. Men at hans eget liv og for så vidt alle andres er tvunget ind i en lige så fast rytme, det skal man måske være filminstruktør for at se. I “Corn Island” er den langsommelige rutine fra såning til høst skildret nøgternt og metodisk næsten uden forstyrrende ord. Majsmark og bondemand er så tæt sammenflettet, at det nærmest ikke er kliché at tale om en mand på vej ind i sit livs efterår.
Det ret så fantastiske foretagende er genskabt med imponerende detaljegrad. George Ovashvilis nærgående kamera giver grundige gennemgange af alt fra jordbunds-sammensætning til byggeri af den vaklende rønne. Det meste foregår uden dialog, men handlingerne er nærmest rituelle i deres opslidende gentagelse, og man forstår de pressede øjne mellem de tungt hængende skuldre. Pludselig virker det ikke så svært at passe en altankasse.
På sin vis bliver en såret georgisk soldat derfor ikke bare et fremmedelement på øen, men også i selve historien, hvor hans tilstedeværelse føles unødvendig. De alvorlige regionale stridigheder skal fungere som skræmmende bagtæppe, men det er stadig den mærkelige natur, der indbyder til den mest brutale kamp. Seksuel vækkelse og majsmarken, der blomstrer, døde fisk og pigen, som skærer sig til blods på et strå. Det symbolske eventyrland tager lidt af fokus fra den ellers stramt styrede realisme, men det er en mindre detalje.
Hvis man rigtig skulle gøre grin med den europæiske filmkunst kunne man sige, at det altid er sådan noget georgisk drama om en mand, der passer en mark i halvanden time. “Corn Island” kan ikke sige sig fri for at have en strid facade af kompromisløs kunst, men det viser sig ikke at holde stik. Bag alle festivalpriserne og spændingen i at se noget man knap kan udtale på originalsproget, gemmer sig en elementært velfortalt historie og en minutiøst udført miljøskildring.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet