Cove, The
Udgivet 24. feb 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Om få dage vil den danske dokumentarist Anders Østergaard sidde i L.A. og krydse fingre for, at et vist akademi har et blødere hjerte for undertrykte burmesere end truede delfiner. Østergaards “Burma VJ” er sammen med den aktivistiske delfinfilm “The Cove” storfavorit til at hjemtage Oscar-statuetten for bedste dokumentarfilm. Men vil det gå “Gasolin'”-instruktøren bedre end Kim Larsen, da han indtog USA, eller er “The Cove” den bedre film?
“The Cove” er en hårrejsende film, der indigneret og dygtigt viser verden en af de mest vulgært bestialske sider af fiskeriindustrien. Man kan kun håbe, at de udstillede i filmen bliver stillet til ansvar for deres ugerninger og denne perverse delfinpraksis herpå effektivt stoppes. Når denne ros af filmens aktivistiske projekt er givet, så er det, vi skal huske på, at denne tekst er et stykke kritik af “The Cove” som film og ikke som velmenende projekt. Filmen “The Cove” er næsten lige så problematisk som delfindræberiet.
“The Cove” afslører da også halvvejs sig selv som en film, der ikke er interesseret i nuancen og journalistiske principper, men derimod spænding og drama, hvorfor filmen her forvandles til en rendyrket heistfilm á la “Ocean’s Eleven”. Så alt imens vi ubegrundet generaliserende får Rics ord for, at alle hvalfisk er i fare, hvis de nærmer sig fjenden, Japan, så følger vi med ledsagelse af buldrende spændingsopbyggende musik den dramatisk mission ved den japanske kystby, der imidlertid udvikler sig ufrivilligt komisk. Ud i den infrarøde nat ser holdet pludselig en skikkelse – ”Afbryd missionen” kaldes der dramatisk over radioen, imens musikken hysterisk dygtigt følger trop, spændingen er på bristepunktet – puha, det var bare et murmeldyr. Så meget for unødig spænding og fokus på sagen.
“The Cove” er et stykke potent propaganda, der er rig på tempo, spænding, gode og onde. Så på sin vis er den dygtigt eksekveret. Dens rigdomme til trods er filmen en dokumentarisk fattig oplevelse. Filmens påtrængende indignation gør, at den gode og afbalancerede film er blevet groft svigtet til fordel for et vigtigt, men ensidigt opråb til verden om at gøre en forskel til fordel for delfinerne. Opråbet kunne sagtens være kombineret med en dokumentarfilm, der gjorde en filmisk forskel – det viste Anders Østergaard og “Burma VJ”. Det er ikke tilfældet her.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet