Dawn of the Dead
Udgivet 2. jul 2004 | Af: Michael Andersen | Set i biografen
Den nye version er instrueret af debutanten Zack Snyder og hans version er mere en nytolkning end en decideret genfortælling. Den originale “Rædslernes Morgen” var en blodig satire som forholdte sig kritisk til forbrugersamfundet, men det interesserer ikke genindspilningen som ligger en mere hårdtpumpet stil for dagen. “Dawn of the Dead” er et veloplagt og intenst alternativ til originalen.
Til forskel fra originalen er de levende døde kommet i bedre form og er i stand til løbe i stedet for at slentre af sted – hvilket vil være blasfemi i nogles øjne, men originalen og genindspilningen er to forskellige film. Da Romero sendte sine zombier til det store indkøbscenter var det ikke uden bagtanke. De hjernedøde var et perfekt billede på den altædende forbruger som fandt sin frelse i materialismen oven på 60-70’ernes spektakler. Zombierne var så langsomme at de levende kunne løbe fra dem, men fordi mennesket åndsløshed var menneskets virkelige fjende, ville zombierne før eller siden overtage hele jordkloden.
Men netop dèt symbolske aspekt er ikke tilstede i den nye version. Her er der på stressende vis skåret direkte ind til benet. Er du ikke hurtig nok, bliver du til én af dem. Havde zombierne fra 2004 været lige så langsomme som deres forfædre, havde de med andre ord ikke været nogen trussel i Amerika hvor Gud og enhver mand har våben.
Da “Dawn of the Dead” er en genrefilm, har den også hvad dertil hører af klichéer. Personerne opfører sig som man ikke skal gøre i visse krisesituationer – andre er monsterføde – plus at filmen byder på masser af nemme chok hvor zombierne pludselig træder frem hurtigt foran tilskueren. Klichéerne hører som sagt med, men det afholder heldigvis ikke filmen fra at være en frisk og energiske film med en tilpas portion humor.
Selvom genindspilningen umiddelbart ikke besidder samme dybde som originalen, er den dog ikke i nærheden af, at være hjernedød. Begge film giver et billede af tiden de blev skabt i. Hvis Romeros version af “Dawn of the Dead” er en satire fyldt med kulturelle kommentarer, er Snyders en meget intens affære som filmens figurer bliver kastet hovedkulds ud i. I stedet for bidende satire støder filmens figurer og tilskueren på en kaotisk virkelighed som hverken de eller tilskueren kender begyndelsen på. En dag er de der bare – de levende døde – og så lige pludselig er det forbi. Vi lander midt i historien og bliver bombarderet af filmens momentvise voldsudbrud, og med ét forlader man den igen uden svar og den sædvanlige happy-end. Hvad skete der og hvor kom fjenden fra? “Dawn of the Dead” viser os det amerikanske flag, men som det flager i filmens kaotiske verden, har det ikke den samme styrke som det normalt bliver fremstillet i amerikanske film.
Når George A. Romeros “Dawn of the Dead” var en skildring af den maniske forbrugskultur som opblomtrede i 70’erne, er genindspilningen så et billede af nutidens Amerika?
“Dawn of the Dead” er nok langt fra den mest revolutionerende film, men at bedømme derudfra vil også være at sigte forbi filmens egentlige formål – underholdnigsværdien. Det er nemlig en meget underholdende film som er flere længder bedre end “Resident Evil” og omtrent så veloplagt som 2. del af “From Dusk Till Dawn”.
“Dawn of the Dead” er et anbefalesværdigt selskab hvis man ikke tager denne veloplagte actionfilm for mere end den er, men måske er den heller ikke så overfladisk som man umiddelbart skulle tro.
Og husk at følge med under efterteksterne.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet