De kaldte hende Sarah
Udgivet 23. mar 2011 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Der er stort skuespil over hele linjen i det rørende, franske Holocaust-drama “De kaldte hende Sarah”. Ikke stort som i store armbevægelser og blødende sentimentalitet, men snarere subtilt og befriende underspillet, som især franskmændene mestrer det. Engelske Kristin Scott Thomas, der har boet i Frankrig siden ungdommen, spiller en journalist, der nærmest ved et tilfælde falder over et mørkt kapitel i familiens historie, der trækker tråde tilbage til et mindst lige så dystert kapitel i Frankrigs historie – massearrestationen og deportationen af jøder i Paris i 1942.
Og da hun graver yderligere i sagen, opdager hun, hvem der boede der. En jødisk familie, hvoraf begge forældre døde under Holocaust, men hverken den 10-årige Sarah eller hendes lillebror figurerer på nogen lister over omkomne. Julia bliver besat af deres uvisse skæbne og må grave dybere og dybere for at nå ind til sandheden. Både om Sarah og hendes egen familie.
Instruktør Gilles Paquet-Brenner orkestrerer to sideløbende fortællinger – Julias og Sarahs – og filmen bevæger sig ubesværet og vigtigst af alt naturligt mellem disse. Kun i en to-tre scener er der antræk til mislyd. Julia fremlægger oplægget til artiklen på et redaktionsmøde, hvor to af hendes yngre medarbejdere aldrig har hørt om Vel d’Hiv. Her bliver de og biografgængeren på hul og klodset vis belært af den ældre generation, der endnu ikke har glemt.
Kristen Scott Thomas bærer undseeligt og faktisk ydmygt rollen som den søgende Julia. Der er langt fra den glamourøse Katharine i “Den engelske patient” til den nydelige, men lidt musede Julia. Men Scott Thomas mestrer alle ender af spektret. Ud over Kristin Scott Thomas’ dragende portræt af Julia fungerer “De kaldte hende Sarah” ikke mindst takket være den unge Mélusine Mayance som titlens Sarah. Mayance, der debuterede i Francois Ozons fabel “Ricky”, har et ansigt og et sæt så gennemborende øjne, at man ikke sådan lige ryster billedet af hende af sig. Hendes præstation er manisk og udført med en sjælden tæft for skuespilfaget.
I “De kaldte hende Sarah” er intet bare sort eller hvidt. Mellemnuancerne er konstant på spil, også i Julias utrættelige jagt på Sarahs hemmelighed. Journalisten i hende søger sandheden instinktivt, men er det altid klogt at gøre? Sandhed har altid konsekvenser, og det er ikke sikkert, at dem, der konfronteres med sandheden, er klar til disse konsekvenser. En pointe, Pacquet-Brenner sobert og vedkommende arbejder sig frem imod.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet