De syv samuraier
Udgivet 8. sep 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Tidsbilledet vil – set igennem de nutidige briller – nok virke en anelse støvet og utidsvarende på det store flertal. Det er de klassiske og gammelkendte dyder med hierarkiske inddelinger, respektfulde normer og mandsdominerede æreskodekser, der for alvor bliver sat på spidsen, mens Kurosawas traditionsbundne Japan sættes under lup. Mens striden om magten udspilles, regerer lovsløsheden, kampen for overlevelse er benhård, og enhver er sig selv nærmest. Alligevel – eller måske netop derfor – er der noget forbilledligt over “De syv samuraier”, der får vist, at krigssituationer ikke er så sorte og hvide, som det bliver fremstillet.
De syv japanske samuraier, der, efter sparsommelige vilkår, udvælges til at assistere de trængte bønder – en dåd de i øvrigt ikke belønnes for – er lige så nuancerede og forskellige, som filmens helhedsbillede. Karaktererne er på hver deres måde alle med en fyldighed og en rummelighed, der er alt for sjældent set. Bedst er dog Toshirô Mifunes Kikuchiyo, der oppebæres af japansk film største stjerne igennem tiderne, hans fandenivoldskhed og højkomiske indlevelsesevne. Men hans sværdfægtende kolleger får ikke desto mindre også opretholdt et fornuftigt billede af en flok moralens vogtere, der er lige så menneskelige, som det kød og blod de er skabt af. Kærligheden, bedraget, egoismen og naget er ingen undtagelse her.
Det er ikke så underligt, at instruktøren, der også har udmærket sig med blandt andre “Ran” (1985) og “Rashômon” (1950), i samtiden høstede stor anerkendelse for “De syv samuraier”, der op til flere gange er blevet anset som værende den bedste japanske film igennem tiderne efter vestlig målestok. Som storfilm har Kurosawas krigsretoriske dinosaur det, der skal til. Håbløsheden og elendigheden beskriver bedre end det sagte ord det uforsonlige i enhver krigshandling. Ikke mindst her, hvor de hårdt plagede folk drives til at udvise sine allerdårligste sider. På den måde er filmen en udsøgt nydelse.
Desværre får Kurosawa aldrig gjort det helt klart, hvorfor de syv samuraier vælger at bistå bønderne i kampen for en hverdag uden de banditter, der terroriserer dem og stjæler deres høstudbytte. Bønderne har – viser det sig undervejs – trods alt på et tidligere tidspunkt taget livet af netop en samurai. Hvad blev der af broderloyaliteten? Og så er der pengespørgsmålet. Samuraierne foretager ydelsen helt uden beregning, og det til trods for, at bønderne nu nok ikke er helt så forarmede, som de giver udtryk for.
Trods sin høje alder er “De syv samuraier” stadigvæk et episk storværk, der godt nok ikke længere kan følge med på et audiovisuelt plan. Derimod holder fortællingen stadig et solidt greb om det problematiske ved enhver krig.
I forhold til tekniske landevindinger er “De syv samuraier” efterhånden sakket godt bagefter. Det ændrer dog ikke på filmens status som en filmhistorisk ener, der rummer meget og favner bredt. Krigens rædsler og det håbløse ved fattigdommen er blot enkelte af de emner omkring krig, som Kurosawa griber ud efter. Det er forståeligt, at “De syv samuraier” set med vestlige øjne til stadighed agtes som noget af det bedste fra den asiatiske verdensdel. Dog ville en kortere udgave nok have været at foretrække.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet