Dope
Udgivet 23. sep 2015 | Af: paideia | Set i biografen
Det er ikke let at være sort i en socialt belastet forstad til Los Angeles. Slet ikke, når man betragtes som en af de hvideste fyre på skolen. Malcolm spiller i et punkrock-band med sine venner, lytter til klassisk hiphop fra 90’erne og – værst af alt – han får gode karakterer og drømmer om at komme ind på Harvard. Han kunne lige så godt gå rundt med en skydeskive klistret fast i panden. Heldigvis for os, så er akavede teenagere ofte vildt underholdende at se på, og her skuffer “Dope” ikke.
Før vi ender helt i slapstick og klassisk amerikansk teenagekomedie i stil med “American Pie” eller “Sex Drive”, formår “Dope” dog at bevare en kerne af social indignation og satire, der med undtagelse af en lidt for prædikende monolog i slutningen fastholder jordforbindelsen. Alle karaktererne er forbundet på kryds og tværs og pointen er netop, at Malcolm ikke bare uden videre kan bryde væk fra sit belastede miljø. Alle valg har konsekvenser, og de konsekvenser giver bølger videre ud i byen. I en af de bedste scener er det lykkedes Malcolm at slippe væk fra dem, der jagter ham og rygsækken. Mens han sidder på bagsædet af bussen på vej hjem, forestiller han sig, at alle filmens karakterer står på og sidder og stirrer på ham. Scenen er både betryggende og foruroligende, hvilket igen fremhæver den dobbelthed og dobbelte identitet, der om noget er pointen med “Dope”.
“Dope” er fyldt med referencer til 90’ernes hiphop, men med en ironisk distance, der for mig fungerede godt. Jeg kan blive træt af film, der svælger for meget i deres egen nostalgi. Visuelt eksperimenteres der lystigt med klipning, så det til tider ligner en musikvideo eller en eksperimenterende filmskolefilm. Med tilpas meget energi og overskud. Så selv om pointerne ikke er nye og historien minder om så mange andre, er der intet at udsætte på udførelsen.
“Dope” blev publikumsfavorit på Sundance-festivalen. Det forstår jeg godt. Det er en socialt bevidst, men alligevel underholdende film, der samtidig tør lege med det visuelle. Man kan sikkert kritisere “Dope” for at være for glat og for at underspille raceproblemerne i Inglewood og Los Angeles som helhed, men det ville også være at underkende det optimistiske budskab. Se den sammen med “Straight Outta Compton”, hvis du vil have den anden vinkel med også. Men se den.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet