Doubt
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 30. jun 2009 | Af: The Insider | Set på DVD
Der er formentlig kun få, som umiddelbart har mod på at se en filmatisering af et minimalistisk teaterstykke, hvis historie udfolder sig i 1960’ernes USA på blot en håndfuld locations (en stor del af filmen foregår sågar på ét enkelt kontor), der omhandler noget så trist som påstået børnemisbrug og er rig på snak. Den seneste tids mange hæsblæsende blockbusters har desværre reduceret mange biografgængeres tålmodighed og eventyrlyst i så høj grad, at dristige affærer som John Patrick Shanleys “Doubt” på flere måneder ikke engang indtjener en brøkdel af den sum, som sjælløse makværker som “X-Men Origins: Wolverine” skovler ind på ét døgn.
Dramaet finder ganske vist sted i 1964, men omdrejningspunktet er et højaktuelt emne: Sexmisbrug i den katolske kirke. Den frygtindgydende nonne Beauvier mistænker sit sogns nye præst, fader Flynn, for at have misbrugt den sorte alterdreng Donald Miller. Beauvier har ingen beviser – blot sin intuition og et mærkværdigt vidnesbyrd fra kollegaen søster James, som bemærkede, at Donald var nedslået og lugtede af alkohol efter et besøg hos Flynn. Er præsten et pædofilt bæst, der udnytter Donalds isolation til at forføre ham? Eller er Beauvier monstro så fortørnet over Flynns korstog mod kirkens stokkonservative værdier, at hun bare bruger rygterne som undskyldning for sit eget personlige korstog mod Flynn?
Lige så iøjefaldende er en sød og rar, men også lettere foruroligende Philip Seymour Hoffman i rollen som Flynn. Sammen leverer Hoffman og Streep en pragtfuld opvisning i ufejlbarligt skuespil. Man glemmer helt at trække vejret under scenen, hvor Beauvier konfronterer Flynn med sine gisninger – også selvom sekvensen er over 10 minutter lang og blot afbilder tre personer, der står og taler med hinanden på et kontor. Og den fantastiske Amy Adams udgør filmens hjerte i rollen som den naive, idealistiske søster James, der ligesom seeren er fanget i striden mellem Flynn og Beauvier. Streep, Hoffman, Adams og Davis blev alle Oscar-nomineret, og flere af dem havde fortjent at få en guldlakeret statuette med hjem.
Præsenteret i 1.85:1 anamorphic widescreen-format. Gudskelov præsenteres filmens smukke billeder i god kvalitet på dvd. Billedet er ganske skarpt. Edge-enhancement forekommer i et lille omfang, men hverken komprimeringsfejl, udtværinger eller snavs figurerer. Mange scener foregår i dunkle lokaler, men kontrasten er så superb, at ingen detaljer nogensinde drukner i mørket, og de utallige varme og kølige farvenuancer gengives perfekt.
Diskens engelske Dolby Digital 5.1-mix skuffer en anelse. Lydsporet er forbavsende frontbaseret. Baghøjtalerne er så tavse, at den auditive atmosfære ofte fremstår mangelfuld og kedelig. Lydsidens vigtigste komponent, dialogen, er dog hele tiden tydelig, men lyder tit lidt hul. Støj forekommer aldrig, men under de mange scener med kraftigt uvejr får en række tordenskrald subwooferen til at brumme med manér, og vinden panorerer fint fra højtaler til højtaler.
Før menuen dukker op, præsenteres man for trailere til “The Proposal” og “Drengen i den stribede pyjamas”. Fire udmærkede dokumentarer medfølger også (samlet varighed: ca. 44 min.), hvor instruktør John Patrick Shanley bl.a. diskuterer Howard Shores musik, sit manus’ moraler og besværet med at omdanne det oprindelige teaterstykke til en spillefilm. Shanley har også indtalt et superbt kommentarspor til filmen, hvorpå den velformulerede og underholdende auteur gennemgår alt fra sin opvækst i de kvarterer, som filmen foregår i, til filmens temaer, skuespillerhold og æstetik.
Film som “Doubt” er lidt af et særsyn i disse dage. John Patrick Shanleys nervepirrende karakterdrama lader tilskuerens egen fantasi løbe løbsk. Flere af tidens dygtigste skuespillere er i topform foran kameraet, og både historien og dens karakterer rumsterer i underbevidstheden i dagevis. Takket være en imponerende AV-præsentation og noget fascinerende ekstramateriale får dvd-udgivelsen en varm anbefaling med på vejen.
Se også: Interview: John Patrick Shanley – instruktøren bag “Doubt”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet