Du forsvinder
Udgivet 19. apr 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Fri vilje eller forudbestemt biologi? Det er spørgsmålet i “Du forsvinder”, som jeg aldrig kommer til at se igen, hvis jeg da ellers har en egen vilje. For selv om Trine Dyrholm gerne vil være klog med store hjerne-tanker om selvet, så dumforklarer den her Peter Schønau Fogs første film efter “Kunsten at græde i kor” mig med en fortænkt voice-over. Tankerne ender som desperate udsigelser: Jeg tænker – altså, det gør jeg!
For ironisk nok så tror den her film om tanker og hjernen ikke, at jeg kan tænke selv. Alt støbes i stive setups, hvor biologi eller vilje sættes op som modsætninger til debat. Hvem bærer skylden for, at venneparret ved middagsselskab efter middagsselskab fortsætter med at fortælle, at nu sælger de altså huset og tager på jordomrejse uden alligevel at handle på det? Det er jo bare snak. Samme historie hver gang. Er det mangel på fri vilje? Eller bare sådan de er fra naturens hånd? “Du forsvinder” gør mennesker til debat-brikker i en slags trist kronik.
Der er ellers antræk til en Dyrholm-præstation, som den hun var dygtig med i “Kollektivet”, hvor hun bedragede sig selv til at blive i et ulykkeligt ægteskab. Helt fint, at ægtemanden havde en yngre elsker til også at bo i kollektivet – det er jo bare frisind, ikke? På samme måde forklarer hun her Lie Kaas’ utroskab med svulsten. Han kan ikke gøre for det. Det er hans biologi, der bestemmer. Han kan ikke stritte imod. Sådan selvbedrager hun ægteskabet godt igen. Nu er det hendes hjerne, der ændrer sig og virkeligheden. Eller bare opfattelsen af den. Som svulsten gør.
Men fordi “Du forsvinder” insisterer på at være klog uden at ville risikere at tabe de dumme, så ender den med selv at være dum. Spørgsmålet er så bare, om Peter Schønau Fog var forudbestemt til at lave så dum en film – eller om det var af egen fri vilje? Det er værd at tænke over.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet