En kvinde i Berlin
Udgivet 25. jun 2009 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen






Anden verdenskrig synes at være en uudtømmelig inspirationskilde for den ganske filmverden. Alene i år har prominente navne som Tom Cruise, Kate Winslet og Daniel Craig spillet med i hver deres nazi-film. Men er det stadigvæk interessant og relevant med alle disse film vedrørende Hitlers vederstyggelige udskejelser? Et spørgsmål, hvortil et stort rungende måske må blive svaret. Nazismens nærmest iboende ondskab er så dragende, fordi den er så uforståelig, hvilket dog ikke nødvendigvis gør enhver ny kilde fra nazismens grufulde æra filmisk fascinerende. En anonym tysk bestseller-dagbog udgør seneste skud på den filmiske inspirationsstamme.

At der skulle være helte i krig demonteres i filmen tidligt og effektivt – her er kun ofre. Når talen falder på anden verdenskrig, så tænkes der imidlertid ofte på gassede jøder og faldne mandlige soldater som ofre for krigen. Ikke specifikt kvinder. Det er perspektivet for denne film om et ubelyst kapitel af krigen, der peger på, at det måske er langt værre at overleve og opleve et krigsnederlag end at omkomme på slagmarken.

Det skyldes, at vi hele tiden præsenteres for et væld af sidehistorier og bifigurer. I flæng kan nævnes den tavse mongolske soldat, det unge og hemmeligt loftbeboende par, den ældre dekadente bordelmutter, adskillige officerer og en ung kvindelig russisk samarit. Hver især med deres personligt interessevækkende beretning, men her forbliver de distraktioner for et uudfoldet hovedforløb. Indledningsvist havde sideforløbet med den russiske kvinde dog potentiale. Ville hun mon opretholde det nationale russisk/tyske skel overfor den stakkels anonyme tysker eller måske solidarisere sig med hende som en medsøster? Nej, hun bliver brugt til noget så ligegyldigt simpelt som jalousi. Sikke et spild.







“En kvinde i Berlin” er et klassisk eksempel på en historisk kilde, der næsten uberørt er blevet gengivet filmisk. Denne dagbog er ikke blevet udsat for en historisk fortolkning eller kreativ bearbejdning, hvorfor den er endt ganske uden mål og mening og står tilbage som et muligt historisk faktum, der ikke i sig selv er filmisk relevant.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet