En nuance af blå
Udgivet 7. nov 2013 | Af: paideia | Set i biografen
Surrealistisk, fransk bog er filmatiseret meget fransk og surrealistisk af fransk, surrealistisk instruktør. Egentlig kunne jeg have sluttet min anmeldelse med den sætning. For mig og de, der har lige så sær filmsmag som mig, er det en uforbeholden anbefaling. Andre vil måske betragte det som en advarsel og tage deres forholdsregler. “En nuance af blå” er ganske vist en film, der kræver et særdeles godt fransk og et nogenlunde kendskab til filosoffen Jean-Paul Sartres værker for at fange alle referencerne, men for at nyde den kræves der kun et par øjne og lidt eventyrlyst.
Filmen begynder i Colins taglejlighed i Paris, hvor han selv, vennen Chick, kokken Nicolas og ikke mindst musen Gouffé nyder livet. Da Chick meddeler, at han er blevet forelsket, beslutter Colin sig for også at blive det. Heldigvis møder han kort tid efter Chloé, og de to forelsker sig. De bliver hurtigt gift (med hjælp fra en sort pilotudgave af Guds søn ved navn Jetsus), men på bryllupsrejsen pådrager hun sig desværre en sjælden og smertefuld lidelse: der vokser en åkande i hendes lunger. Den eneste måde at holde sygdommen nede er at placere store mængder friske, yndige blomster i nærheden af Chloé, så åkanden sygner hen af misundelse. Det kræver dog store summer at holde hende forsynet med blomster, og Colins finanser er snart opbrugt og lejligheden har gennemgået en mutation til et muggent, indelukket kælderrum.
Det er en fornøjelse at se Gondry lege med filmmediet og ikke mindst at se ham lykkes så overlegent med sine eksperimenter. I Evigt solskin i et pletfrit sind” var de visuelt udfordrende scener drømmesekvenser og derfor modstillet den virkelige verden, som hovedpersonen vågner op i til sidst. I “The Science of Sleep” tog afprøvningen af grænser og legen med filmmediet magten fra historien, men i “En nuance af blå” er det, som om alt går op i en højere enhed.
Hvis du tåler at blive udfordret, vil du få en grænseoverskridende og bevægende filmoplevelse ud af “En nuance af blå”. For mig repræsenterer den et godt bud på, hvad europæisk film kan bidrage med, når det ikke alt sammen skal være socialrealisme og tunge parforholdsdramaer. Giv mig endelig flere mærkelige, franske film!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet