En, to, tresomt
Udgivet 11. sep 2014 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Københavns Nørrebro med sin horde af unge, hippe beboere er den oplagte scene for instruktør Claus Bjerres lynhurtige improvisationssexkomedie, “En, to, tresomt”. Med ganske få midler og så godt som intet manuskript at støtte sig op ad, har Bjerre – hvis største meritter tæller hele seks “Far til Fire”-film – sammen med sit skuespillertrekløver Siff Lundgreen, Maria Cordsen og Lucas Alexander, improviseret sig frem til en film med bred, dansk biografdistribution. Det i sig selv fortjener ros og anerkendelse, og jeg kan ikke andet end at hilse gå-på-modet varmt velkommen.
At se tre dugfriske og så godt som uprøvede skuespillere på det store biograflærred hører til sjældenhederne herhjemme. Som Lucas har Lucas Alexander dog mindst at arbejde med. Han bøver mut rundt og ligner mest af alt en, der egentlig ikke gider være der. I et par dialoger lægges der op til, at han savner sin far, hvis gamle, klassiske LP’er er alt, hvad Lucas har tilbage fra barndommen og faderen. Men emnet uddybes aldrig videre. Mere overbevist var jeg af Siff Lundgreen og Maria Cordsen, der også i det virkelige liv er BFF’ere. Cordsen er kærlighedshungrende koket, mens Lundgreen pendulerende svinger mellem den fornuftige, sexologistuderende akademiker og den jaloux kæreste/veninde, der, i virkeligheden modvilligt, må dele.
“En, to, tresomt” improviserer sig frem til en lille håndfuld sjove betragtninger om parforhold og venindeskab med den underspillede humor som sit stærkeste våben. Er der nok stof til en hel spillefilm? Desværre nej. Brogede Nørrebrogade i sommersolskinsvejr tager sig dog storbycharmerende ud lige fra filmens introsekvens, hvor der panoreres, klippes og jump cuttes i bedste nybølge-stil til tonerne af det energiske, danske rockband The Felines. Det giver en god og rå energi.
Hvor Woody Allen i sin sansemættende og sprælske trekantsfortælling “Vicky Christina Barcelona” leverer et medrivende indblik i tresomhedens sensuelle lyksalighed, kredser Bjerre og de tre skuespillere her om fjollerier som en sexkalender med inddelte ugedage markeret med klistermærkehjerter, der viser hvornår de hver især må ha’ sex med Lucas. Og selvfølgelig bliver den stakkels mand hurtigt forvirret, når pigerne bytter kærestedag bag hans ryg. Og hvem giver egentlig det bedste blow job? Det er alt sammen ret ligegyldigt, fordi historien føles grebet ud af den blå luft. En improvisationsleg blæst ud af proportioner. Jeg kan sagtens forestille mig, at det har været sjovt at gøre den rødhårede Siff til sexologistuderende a la urkraften Joan Ørting under brainstormprocessen. En ung kvinde med akademisk afstand og teori som sin rettesnor. Her fremstår det bare som et postulat og ophav til et par billige, anstrengte grin.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet