Factotum
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 6. sep 2006 | Af: kaduffo | Set på DVD
Som forfatterspiren Hank Chinaski, der har en drøm om at udgive sine værker, men aldrig får taget sig sammen til at nedfælde sine filosofiske tanker på papir, finder vi en sjældent velspillende Matt Dillon, der dermed tager et markant afbræk fra sine typiske komedieroller. Og det må siges at være noget af en befrielse. Selv om det er en uvant situation at se Dillon iført daggamle skægstubbe, beskidte klude og en evig dunst af røg, sprut og kvinder, bevæger han sig formidabelt på vrangsiden af den amerikanske urbanisering. Han er et studie i menneskelig forfald, og det er ærligt talt svært at se, hvordan han nogensinde skal rejse sig fra sin rolles veritable nedtur.
Men nu bakkes han immervæk også op af et fantastisk manuskript, der i den grad henleder tankerne på tidligere tiders film noir, omend hovedkarakterens autoritet er aldeles ikke eksisterende. Det er til gengæld hans ensomhed, der på sikker vis og med kyndig rutine slås ihjel med skiftende jobs, sprut og kvinder. Der er en vis rastløshed forbundet med Chinaskis evige afsøgen af livets skyggeside.
“Factotum” er en fin opsummeren af, hvad forfatteren Charles Bukowski stod for. Den er et sammenkog af druk og dekadence, røg og kvinder, nedslidende jobs, og snævertsynede chefer. Bent Hamers seneste værk emmer nærmest af disse slagsider indenfor det amerikanske byrum. Og tillagt en perlerække af halvironiske og let samfundskritiske monologer og dialoger, er “Factotum” bestemt alle pengene værd. Dermed får Hamer endnu en gang demonstreret sin eminente evne til at indkorporere menneskeligt forfald og samfundskritik i sin for det meste ganske stiliserede billedside. Således emmer æstetikken i “Factotum” af det hele og understreger dermed filmens pointe – Husk at leve, mens du tør det!
Med andre ord et godt transfer, der for i øvrigt understøtter en velkomponeret og særdeles attraktiv, underdrevet billedæstetik, hvor stemning tydeligtvis vægtes over farver.
Det gør derimod “The Factotum Works I-VII”. Den norske maler Dag Thoresen er blevet udset til at kreere syv kunstværker over Bukowskis filosofiske tanker. Sammen med disse følger Thoresens curriculum vitae. Endeligt tegner et knapt halv time langt program et portræt af Bent Hamer, der efter successerne med “Salmer i køkkenet” og “Factotum” efterhånden har slået sit navn fast. Det er med andre ord et spraglet og relativt informativt udbud af ekstramateriale.
“Factotum” er intet mindre end en fremragende filmatisering af et af Charles Bukowskis værker. Filmen forstår som få at indfange den helt rette stemning og atmosfære til det store lærred. Matt Dillon er en ekvilibrist på sit felt, når han folder sig ud som fordrukken kvindebedårer, lønslave og poetiker. Men han bakkes også op af et stærkt manuskript og solide skuespilpræstationer på alle pladser. Godt gået!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet