Fifth Estate, The
Udgivet 6. nov 2013 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Den excentriske frontmand for WikiLeaks, Julian Assange, er ikke vild med “The Fifth Estate”. Umiddelbart med rette. Den er baseret på oplevelser beskrevet af hans tidligere kollega og nuværende ærkefjende, Daniel Berg, der måske ikke har det bedste at sige om sin tidligere ven. Men den skepsis er delvist uberettiget. “The Fifth Estate” er nemlig ikke et angreb imod Assange. Uanset hvad den er, og om du hepper på WikiLeaks eller ej, så er “The Fifth Estate” en eminent filmoplevelse.
Det er tæt på. Instruktør Bill Condon har lagt en stil for sin film, der ligger i forlængelse af Assanges anarkistiske verdensbillede. Computere på langs i et endeløst lokale med sand på gulvet er måske ikke den idé, jeg havde om det store WikiLeaks-hovedkvarter, men det danner den helt rette ramme om den historie, som forholdet mellem Assange og hans tidligere ven og nuværende nemesis, Daniel Berg, udviklede sig til at blive. Det er en film om store etiske spørgsmål og et følelsesmæssigt krævende venskab og parløb, men der bliver holdt igen med både violiner og tårer, for det er ikke det sentimentale, der interesserer Condon.
Der peges ikke fingre af Assange, men han fremstilles heller ikke som Verdens redningsmand. Han beskrives derimod – med Benedict Cumberbatchs finurlige tvetydighed – som en excentrisk mand med stor og grundvoldsrystende magt. Og så er der jo lige skandalerne. De parkeres herligt konsekvent i periferien. For filmen er ikke det mindste interesseret i hverken mistanke om voldtægt eller det nærliggende melodrama drejende omkring “brødre”-konflikten. Kun i enkelte scener følger vi Daniels forhold til kæresten Anke, der er lige så anonym, som kvinder vanligt er i film om magtfulde mænd. De scener kunne med lethed være sløjfet til fordel for endnu mere med den kompromisløse WikiLeaks-ener. Om man så kan lide ham eller ej.
“The Fifth Estate” er ikke udelukkende centreret omkring to mænd og deres venskab. Det primære fokus er selve ideologien bag WikiLeaks og med et indhold, der er mere end potent og betændt. De store spørgsmål bliver samtidig præsenteret i en blændende tekno-elektronisk verden, hvor undergrundsfester i Berlin og kliniske togstationer i Liége kommer til at danne baggrund for det udtryk, der giver filmen den helt rette, lækre teint. “The Fifth Estate” er en film, der ved, hvad den vil, og gør det næsten perfekt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet