Flugten til Nice
Udgivet 25. okt 2017 | Af: Maria Hegerlund | Set i biografen
Det var forfærdeligt at være jøde under 2. verdenskrig. Adskillige historietimer, arbejdslejr – og museumsbesøg, “Schindlers liste”, “Pianisten”, “Sophies valg” og “Sauls søn” har hjulpet mig med at forstå Holocausts rædsler. Derfor er der ikke meget, der kan overaske mig, når jeg ser endnu en film om Hitlers krig. Den franske jødeforfølgelsesfilm “Flugten til Nice” er da heller ikke overraskende som krigsfilm. Dog er det overraskende, at den er som en eventyrrejse gennem Midgård med Frodo og Sam. Utrolig mild i forhold til Spielberg og Polanskis ubehagelige udryddelses-skildringer, men til gengæld en glimrende skildring af børn på flugt fra krig og ‘forkert’ religion. Både eventyrlig og barsk.
Med jødestjernen indtræder krigens barske alvor. Pludselig bliver Josephs og Maurices forældre for alvor bange og beslutter sig for, at familien skal flygte til Nice. Nu. Alene. Mor og far tager af sted i morgen. Her kommer ondskaben frem i en fed drejning over middagsbordet. De må ikke fortælle en sjæl om deres jødedom på rejsen. Er du jøde? spørger faderen lille Joseph. Nej. Klask. Er du jøde? Nej. Klask. Du skal ikke græde. Er du jøde? Nej! Faderens gentagende slag kommer som et chok. Både for familien og for mig. Pludselig må kærligheden ofres for overlevelse. Uanset hvor mange øretæver, de får, er det bedre end at blive slået ihjel, fortæller faderen, da han undskyldende omfavner sin yngste søn. Vi må jo ikke glemme, hvor meget de elsker hinanden.
Men det fungerer, fordi det eventyrlige hele tiden bliver afbrudt af det realistiske. Som i det øjeblik, Joseph skader sin fod, og storebror som en anden Sam tager ham på ryggen med ordene ’Jeg vil bære dig til verdens ende!' Var det Nice eller Mount Doom, de var på vej til? Det er Nice. For lillebror er altså ret så tung, og Maurice kommer kun nogle få meter med ham, før han må sætte ham ned igen. Tilbage til virkeligheden… Lige indtil de bliver samlet op af en munter mand med en gris, han kalder Adolf. Øf!
Heldigvis overtager hverken patos eller eventyrligheden ikke, hvor seriøst et emne jødeforfølgelse er. Selv om det er mere Tolkien end Polanski, så får de to små drenge skam og selvfølgelig de øretæver, deres far advarede dem om. Og mere til. De oplever krigen på egne små kroppe. Og det mærkes. Så det kan godt være, jeg ikke mere bliver overasket over, hvor forfærdeligt det var at være jøde under 2. verdenskrig, men det betyder ikke så meget. Når bare fortællingen er god, så følger jeg gerne Joseph og Maurice – eller Frodo og Sam – på endnu et eventyr.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet