Før vinterkulden
Udgivet 29. okt 2014 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
De findes nok et sted. De franske instruktører, der ikke er optagede af at udstille borgerskabets hykleri og misforståede seksualmoral. Men de skjuler sig godt. Om det er et opgør med nationens selvforståelse eller en ordentlig gang offentlig familieterapi, er ikke til at sige. Sikkert er det, at deres kig ind bag facaderne ikke længere leverer det chok, de synes at sigte mod. Men lige så sikkert er det, at der stadig kommer seværdige film ud af det.
Men den anden side af forudsigeligheden er netop selv samme kvalitet. Den berettiger til en gentagelse. Det er egentlig også uretfærdigt overhovedet at nævne Depardieu i samme sætning som Daniel Auteuil. For han er i virkeligheden en fantastisk og langt mere alsidig skuespiller, der ikke skal gøre opmærksom på, at HAN altså er med. Derfor kunne man også håbe, at han ikke så ofte faldt tilbage i de samme blændende, men lidt fastlåste præstationer. Ligesom her.
Men tempoet og de tyste scener lader samtidig til at understrege det kølige forhold mellem Auteuils kirurg og hans forsmåede kone. Kristin Scott Thomas er ikke mindre elegant, end hun plejer. De bor i en arkitektdrøm af et hus og lader turister besøge hendes perfekt passede have. At det så bare er en overflade, er jo reglen og ikke undtagelsen, og både hendes psykisk syge søster, den sure søn, og den fælles ven, der måske kender konen lidt for godt, væves ind i et alt for velkendt spil. Kun på grund af de to skuespillere gøres det vedkommende.
Der er stadig kvalitet og stil tilbage, når den tynde historie er glemt. “Før vinterkulden” er nummer jeg-ved-ikke-hvad i rækken af franske film om ubehagelige hemmeligheder i fløjlsbuksen. Billederne er smukke og intrigen tilfredsstillende, men jeg synes ikke, Claudel tilfører noget nævneværdigt nyt til en genre, der af en eller anden grund lever i bedste velgående. Ja, den lever faktisk bedre end så mange andre, jeg kender, så man må jo forvente, at den tager piller og er led ved dyr og bedrager sin kone i sit dyre hus. Inde bag facaden.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet