Foxcatcher
Udgivet 15. jan 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Der findes en sketch i “Casper og Mandrilaftalen”, hvor sportsmunken Tore Ellen Hanhøj med skarpt klippet frisure og en stærk tilbøjelighed til tysseri skal forklare brydesportens finesser for Casper Christensen. Han understreger igen og igen, at brydning ikke har det fjerneste med sex at gøre, imens hans medhjælpere Tore og Jes filtrer deres blege kroppe og røde brystvorter ind i hinanden. “Foxcatcher” er lidt den samme oplevelse: et blik på sporten, som både glad leg og dødelig alvor krydret med et stænk af godt, gammeldags, muskelsvulmet mandebegær.
Så da John E. du Pont tilbyder Mark et arbejde på sit nystartede Foxcatcher-brydehold, er svaret indlysende. Channing Tatum underbider sig mut i læben som en elitesportsmand, der ikke er meget mere end det. Det er rutineret lave. Steve Carells slebne og usmageligt rige hesteavler omvender den pressede Schultz med helikopterture og kokain. Steve Carell fanger bag sin tunge makeup de små tics og detaljer, der viser du Pont som en påstået patriot, der i virkeligheden er drevet af sit eget begær efter pokaler og måske et stort varmt bryderkram.
Det er en stille film, hvor udsøgte billeder af rødbrune skove glider over i grå sne og svedige sportshaller i lange vedholdende indstillinger. Stilheden skaber en stemning i “Foxcatcher”, der bedst kan beskrives som rugende. Resultatet er, at de små udsving i fortællingens konflikter skaber et uventet chok, når katastrofen indtræffer. Sat op mod et allestedsnærværende klavertema og nogle alt for typiske biopic-scener bliver Bennett Millers afvisning af traditionel spændingsopbygning filmens bedste kort.
Oscar-ræset er på vej, og fordi Steve Carell har taget en grim maske på og spiller en virkelig person, skal “Foxcatcher” nok blive nævnt blandt kandidaterne. Det er også en film, der oser af kvalitet, men desværre har set sig lidt for tilfreds med sin egen kraftige lugt. Der bliver taget nogle kunstneriske chancer i opbygningen af fortællingen og antydningerne af seksuelt begær, men der er for langt mellem de mindeværdige scener. Og det er langt når “Foxcatcher” når op på 2 timer og 15 minutters spilletid uden helt at finde sin egen balance mellem underholdende filmleg og dødelig biografisk alvor.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet