Fruitvale Station
Udgivet 2. jan 2014 | Af: paideia | Set i biografen
Jeg plejer altid at undgå film, der er ”based on a true story”. Der er noget ved den subgenre, der inviterer til klam sentimentalitet i en grad, så jeg ofte ender med at kæmpe imod en pludselig trang til at gense min morgenmad. Som om det ikke var slemt nok, ender de ofte med at servere en firkantet og moralsk pointe, hvilket heller ikke er min kop te. Det var derfor med et vist forbehold, at jeg så “Fruitvale Station”, der er baseret på åh så virkelige hændelser.
Oscar er på godt og ondt et menneske, og derfor engagerede jeg mig i ham, hvilket kun gjorde den slutning, jeg vidste, var på vej, så meget desto hårdere. Filmen står og falder med Oscar, der er på skærmen stort set uafbrudt. Hvis skuespilleren, der skal forløse rollen, ikke formår at brænde igennem, så vil filmen mislykkes. Heldigvis er Michael B. Jordan fænomenal i rollen. Hans karakter er glat og cool i det meste af filmen, hvor han konstant charmerer alle omkring sig. Men i de få scener hvor facaden pludseligt falder (særligt i scenerne med hans mor), forvandles han til en skræmt teenager, der desperat forsøger at få styr på sit liv.
Filmen har et dokumentarisk præg, hvilket forstærkes med brug af virkelige tv-programmer og videooptagelser i starten og slutningen af filmen. Det kan være et effektivt greb til at forankre en historie i virkeligheden, som for eksempel i “Der Untergang”, men her virker det lidt unødvendigt. Specielt til slut virker det mest af alt som et forsøg på at skabe følelsesmæssigt punch i en slutning, der står skarpt i sig selv. Det trækker ned. Det samme gør de referencer til den voldelige slutning, som instruktøren ikke kan dy sig for at lave igennem filmen. Igen synes jeg, at filmen fungerer bedst, når den ikke insisterer på den større kontekst og i stedet stoler på sit publikum.
“Fruitvale Station” er en film, der behandler sit aktuelle, politiske tema med en forfriskende åben tilgang. Den moralske dom overlades til publikum, og derfor kommer den også til at virke stærkere. Det eneste problem er faktisk, når den ikke tør føre den metode helt igennem. De skønhedsfejl til trods er der dog meget at begejstres over. Ikke mindst to blændende skuespilpræstationer fra Octavia Spencer og Michael B. Jordan. Jeg kan kun håbe, at ingen af dem bliver forbigået, når Oscar-nomineringerne offentliggøres om et par uger.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet