Frygtelig lykkelig
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 27. maj 2009 | Af: kaduffo | Set på DVD
Den danske filminstruktør Henrik Ruben Genz er fortrinsvis hjemmekendt for sit arbejde med en lang række danske tv-serier. Videre heldigt slap han heller ikke fra et af sine tidligere forsøg ud i spillefilmen – “Kinamand” – der ret beset ikke fik en kinamands chance, hverken hos publikum eller hos den inkarnerede anmelderskare. Med “Frygtelig lykkelig” skulle der imidlertid være helt andre boller på suppen. Filmen er ligesom Peter Schønau Fogs “Kunsten at græde i kor” baseret på en roman af forfatteren Erling Jepsens. Og der er noget at komme efter.
Bedst er uden tvivl skuespillet fra hovedrolleindehaveren Jakob Cedergren. Han er indlevende og nærværende, fraværende og distræt. Nuancerne er uendelige, og skuespilleren viser her, at han har mange strenge at spille på og et enormt potentiale. Samtidig suppleres han fornemt af en sublim Kim Bodnia, som excellerer som den forsmåede og gennemført voldelige ægtemand og bondetamp Jørgen, der besidder et jaloux og forbitret temperament. Men det er i og for sig forståeligt taget i betragtning af, at hustruen er den førnævnte Ingelise – spillet mindre vellykket af Lene Maria Christensen – som har et flagrende sind og hastigt tiltrækkes af andre mænd end hendes tilkomne. Heriblandt landbetjenten, som hurtigt må sande, at sladderen løber stærkt i den lille by.
Stemningen er hele tiden lunefuld og afventende. Hvem tager mon det næste træk? Selv om Robert og Jørgen fra starten er på kant med hinanden, viser det sig, at de to mænd har en del tilfælles. Også ud over fascinationen af den samme kvinde. Det lokale og bondske univers vil for de fleste storbyboer nok være svært genkendeligt. Det er befolket med sære og afstumpede skikkelser, som har et nært sammenhold med de fastboende, men som under ingen omstændigheder lukker nytilflyttere ind i flokken. Det er svært at øjne sympatiske typer i større målestok. Alligevel er de personlige valg fra hverenkelt forståelige, de givne forhold taget i betragtning.
“Frygtelig lykkelig” præsenteres i et betagende og skarpt udseende anamorphic widescreen 2.35:1-format. Der er ikke tilfælde af hverken edge-enhancement eller udtværinger, mens digitale forstyrrelser forefindes i mindre målestok. Farvetemperatur og kontrast er desuden konstante, og transferet præges kun sjældent af myrer i billedet eller uskarpheder.
Auditivt er der mulighed for de to vellykkede og dansksprogede DTS- og Dolby Digital 5.1-lydspor. Dialogen er generelt tydelig, uden overstyringer, om end visse passager præges af utydeligheder. Underneden opererer en detaljerig atmosfære, en lang række distinkte effektlyde samt enkelte veldefinerede lydpanoreringer. Det hele suppleres af et fortræffeligt score, der er med til at sætte stemningen.
Ekstramaterialet er på det jævne. En række spots og trailere for filmen suppleres af et tyve minutters bag om filmen indslag, hvor instruktøren og forfatteren bag forlægget diskuterer talent, hjemstavn, erindringer, manuskript og meget mere. Som en petitesse inderholder udgivelsen også et par kortere indslag om de tos udgivelse af en samtalebog, som også trækker på tråde i fødebyen Gram.
Måske var Henrik Ruben Genz forudseende, da han sad bøjet over tegnebrættet til “Frygtelig lykkelig”. I hvert fald deler filmens hovedkarakter navn med de mange priser, som filmen fortjent høstede ved sidste års Robert-uddeling. Meget sker tilsyneladende bag de lukkede døre i det sønderjyske. Alle ved det. Ingen taler om det. Med “Frygtelig lykkelig” skulle der imidlertid være et og andet at tale om. Her er en af årets suverænt bedste danske film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet