Geronimo
Udgivet 12. aug 2015 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Den unge tyrkiske kvinde Nil flygter fra et arrangeret fornuftsægteskab sammen med sin både charmerende og flotte sigøjner-elsker, Lucky, i instruktørveteranen Tony Gatlifs hovedrystende rodede, men megamusikalske “Geronimo”. Og så er der Nil og Luckys rivaliserende familier, der i klassisk “Romeo og Julie” skråstreg “West Side Story”-stil bekriger hinanden i ærens navn, alt imens den uselviske socialarbejder Geronimo med livet som indsats forsøger at holde styr på betonbyggeriets brogede flok unger i den sydvestfranske forstad på kanten til Spanien. Alt sammen i én og samme film. Det er lige til at miste pusten af.
Ved at miste pusten er også den bortløbne brud Nil i åbningsscenen. Stakåndet på kanten til det hysteriske spæner hun alene af sted over stok og sten i sin brudekjole. Musikken løber taktfast med hende. Lige i armene på Lucky på motorcyklen. Så omfavner de unge elskende hinanden med en dyrisk vildskab og drøner sammen ud i friheden på to hjul med det hvide skørt flagrende febrilsk som en logrende hale på en kåd hundehvalp efter dem. Til hinanden og himlen skriger de kærlighedserklæringer ud. Der er drøn på flosklerne og hele optrinet bliver ubehjælpeligt komisk i sit konstruerede bud på ungdomskådhed.
Energien og musikaliteten er ikke til at tage fejl af i “Geronimo”, og den smitter, når fransk-algeriske Tony Gatlif (desværre lidt for sjældent) formår at omsætte den til dynamiske scener, hvor det mærkes, at der er noget på spil. Bedst i et dance off i en nedlagt lagerbygning, hvor de to klaner bekriger hinanden på tyngdekraftstrodsende dansetrin. Med et modigt, tilbagetrukket kamera giver Gatlif os lov til at tage hele sceneriet og atmosfæren ind uden at klippe væk. At dansetrin pludselig erstattes af skinnende springknive øger kun intensiteten.
Tony Gatlif har udtalt, at “Geronimo” har været hans mest frie oplevelse som filminstruktør. Lidt mindre frihed og lidt mere disciplin i manuskriptskrivningsfasen (hvad med en slutning, for eksempel?) havde dog klædt filmen. “Geronimo” mangler tidligere værker som “Gadjo Dilo” og “Exils”s enkle autenticitet og varme miljøskildring. Det er for teatralsk og direkte træls med de to familiers mange alfahanner, der skjorteløse og med altid alvorlige miner banker løs på brystkasserne, fægter med springknive og sender skudsalver af sted hvert andet øjeblik. Når de da ikke lige flamencostepper. Genrekontrasten til den mere klassisk-socialrealistiske fortælling om den hårdtarbejdende, ensomme Geronimo med det borende blik er for stor og iøjefaldende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet