Carnage
Udgivet 2. feb 2012 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Instruktøren af “Carnage”, Roman Polanski, har altid haft store odds imod sig. Hans egen tilværelse har været lige til en spillefilm, og intet, han kan sætte på det store lærred, vil kunne overgå de skandaler og begivenheder, der har hersket i hans eget liv – ikke engang “Carnage”, der er en lettere holdningsløs satire over dannet adfærd, og som savner det bid, man forventer af en mand som Polanski, der burde have livserfaring og talent nok til at gøre næsten hvad som helst interessant.
Det store højdepunkt i “Carnage” er uden tvivl Christoph Waltz (som sædvanligt, fristes man til at sige). I rollen som den nedladende og karrierefikserede Allan er han ganske enkelt fantastisk. Waltz har et eller andet med at sige sine replikker på den helt rigtige måde, og ord, der hos enhver anden ville virke almindelige eller måske endda overflødige, bliver i hans varetægt bidende og sommetider direkte festlige. Den mand er et fund for filmverdenen, så lad os håbe, at han bliver i mange, mange år endnu.
Det påtrængende spørgsmål i “Carnage” er nemlig, hvad meningen egentlig er. Det virker, som om filmen har en vis pointe, men den kommer dog aldrig helt frem i lyset. Skal vi have sympati for nogen af disse fire hovedroller, eller er de bare omvandrende parodier, der skal få os til at væmmes over det moderne liv og hulheden i den civiliserede opførsel, som filmen flere gange henviser til? Eller måske eksisterer “Carnage” udelukkende for at få os til at vende blikket indad og se, hvordan vi forholder os til hinanden? Det er, som om filmen vil lidt af det hele, og derfor finder den aldrig fast fodfæste. Derimod skaber filmen en del forvirring omkring sin egen dagsorden, og tilbage sidder et uforløst publikum, der ikke har fået tilfredsstillende svar på spørgsmål, der kun er antydet.
Hermed ikke sagt, at “Carnage” ikke er en ganske underholdende oplevelse, selvom den foregår i kun ét eneste rum og tilmed i realtid. Men med en spilletid på 80 minutter kan Polanski ikke nå at stikke hul i alle de fordomme og arketyper, som han og manuskriptforfatteren Yasmine Reza postulerer, at bymennesker udformer deres liv efter. Til sidst ender filmen derfor med at være en ganske overfladisk oplevelse i stedet for den dybdegående analyse af den moderne tilværelse, som den ellers gerne vil være. Men måske er “Carnage” derfor bedst, når den ses som en intellektuel stiløvelse i stedet for en fuldendt beskrivelse af dannet kultur og opførsel. Men måske skal den ses på begge måder. Problemet er, at man som tilskuer er i tvivl. Desværre virker Polanski, som om han også er det.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet